Gå til sidens hovedinnhold

MDG ut mot «oljepropaganda og grønnvasking» fra Equinor

MDG reagerer på Equinor at bruker «dine og mine penger på å grønnvaske oljeindustrien». – Vi er opptatt av å belyse bredden og kompleksiteten, svarer Equinor.

– Jeg har fått nok av oljelobbyens propaganda om at olje og gass er en del av klimaløsningen. Dette er reinspikka løgn. Sammen med kull, er det olje og gass som skaper det dødelige ekstremværet vi allerede ser mer av rundt omkring i verden.

Det sier Lan Marie Berg i MDG til Nettavisen. Sammen med partifelle Rasmus Hansson, som mandag var gjesteredaktør hos Nettavisen, går hun nå hardt ut mot annonseinnhold fra Equinor.

Les også: Se Nettavisens utspørring av Rasmus Hansson

Når som helst kan man få øye på en Equinor-reklame. Særlig sterkt står annonsesamarbeidet mellom olje- og gass-selskapet og mediekonsernet Schibsted, som eier blant annet VG, Aftenposten og E24.

De siste årene har Equinor levert eget podkastinnhold, produsert av TRY, i feeden til Schibsted-podkastene Aftenposten forklart, E24-podden og Voksenpoeng med Nora.

Les også: Aktivister pågrepet på taket til Equinor-bygningen på Fornebu

«Hvorfor gjør ikke Equinor som det danske energiselskapet Ørsted, og kvitter seg med oljen og gassen, og satser fullt på fornybar?» spør Equinor seg selv i innholdsbeskrivelsen til en av episodene.

I 2019 leverte Equinor blant annet en podkastserie på seks episoder om olje, klima og fornybar energi som annonseinnhold i Aftenposten Forklart. Samarbeidet førte til misnøye hos noen av de ansatte i Aftenposten, skrev Medier24.

I tillegg kommer kampanjer i form av nettsaker på flatene til Aftenposten, E24, Aftenbladet og VG, med fokuset på Equinors fornybar-produksjon.

Hos Aftenposten kunne man for eksempel lese en annonseartikkel om oljekritiker Ragni (25) som ble mer positiv til oljebransjen etter å ha fått jobb i Equinor.

MDG viser til dette innholdet når de nå kritisere Equinor.

– Propaganda

Rasmus Hansson mener Equinor prøver å grønnvaske seg selv.

– Det som gjør denne saken ekstra provoserende er at Equinor bruker dine og mine penger på å grønnvaske oljeindustrien, og føre folk bak lyset. Staten og dermed det norske folk eier mesteparten av selskapet. nå må vi få vite hvor mye penger Equinor bruker på slik virksomhet.

Lan Marie Berg kaller det «propaganda».

– Oljelobbyen bruker store summer på å spre propaganda om at bransjen er en slags helt i klimakampen.

Les også: Rasmus Hansson lot ikke sjansen gå fra seg på helblå skole

– Det er sant at en del av de som jobber i dagens oljenæring, kan bli morgendagens klimahelter. Men det er også sant at Norge er verdens syvende største CO2-eksportør, som kommer når vi brenner olje og gass.

– Det er et enormt problem for den offentlige debatten om klima- og oljepolitikk i Norge, og spesielt ille er det at Equinor der staten er majoritetseier er blant de som bruker mest penger på propaganda for å innbille nordmenn noe annet, sier Hansson.

Sissel Rinde, som er informasjonsdirektør i Equinor, avviser anklagen om grønnvasking.

– Vi har ikke noe behov for å grønnvaske vår virksomhet. Vi tar klima på største alvor og er stolte av den rollen vi spiller i energiomstillingen.

Bruker millioner

Equinor vil ikke si hvor mye penger de bruker på reklame, da de anser denne informasjonen som bedriftsintern.

Men tall fra markedsanalyseselskapet Nielsen viser at Equinor kjøpte reklame til en verdi av 39 millioner kroner i første halvdel av 2021.

Les også: Før var hun blant lederne i leteavdelingen til Equinor. Nå har Gunn Kari Hygen (73) meldt seg inn i MDG: – Vi må stoppe oljeletingen i dag

Det inkluderer 5,25 millioner i aviser.

Men dette er bruttotall, og man må regne med at Equinor har en betydelig rabatt flere steder.

– Det er et triks

Professor Emerita ved institutt for kommunikasjon og kultur hos BI, Peggy Simcic Brønn, kaller det Equinor driver med for "omdømmebygging".

– De vil at nordmenn skal se dem som et mer miljøvennlig selskap, sier hun.

– Hele industrien har et dårlig omdømme, og Statoil - eller Equinor som det nå heter - vil slippe den negative oppmerksomheten som Exxon eller Shell har fått internasjonalt.

– Hvorfor markedsfører de så tungt mot unge?

– Det er fordi de selvsagt trenger arbeidskraft, sier Brønn, som påpeker at de yngre nå er mer skeptiske til olje enn tidligere generasjoner.

– Men man må være veldig skeptisk til dette, og stille spørsmål til det man ser, legger hun til.

Les også

Ny rapport: Klimagassutslippene vil øke med norsk olje- og gasskutt

Brønn legger særlig merke til Equinors bruk av en egen ansatte i noe av annonseinnholdet.

– Jeg legger særlig merke til at Equinor bruker sine ansatte. Det er et triks. Vi ville ikke hatt noe tillitt til en leder eller kommunikasjonsarbeider som snakker om sitt eget selskap.

– Men vi har tillitt til folk som oss. Derfor virker det mer troverdig å bruke egne ansatte.

Men Brønn mener det ikke kan utelukkes at slikt annonseinnhold kan slå negativt ut, fordi folk spør seg hvorfor Equinor driver med denne type annonseinnhold.

Deltar i debatten

Informasjondirektør Rinde i Equinor har følgende å si om sitt annonsørinnhold.

– Equinor er opptatt av å informere åpent og balansert om vår virksomhet og de krevende utfordringene vi må løse sammen med industrien og samfunnet rundt oss. Vi vet at det er ulike meninger om hva som er rett medisin, og hvilken rolle vi som selskap kan spille. Denne debatten deltar vi i på mange arenaer.

– Vi er opptatt av at kommunikasjonen vår, inkludert podkastene, skal belyse bredden og kompleksiteten både vi som næring og samfunnet står overfor på veien mot et lavutslippssamfunn. Derfor inviterer vi inn personer med ulike perspektiver i debatten, også de som er uenige med oss.

Les også: Lan Marie Berg slaktet oljerapport hun ikke hadde lest

– Cirka hvor mye bruker dere i løpet av et år på denne typen annonseinnhold?

– Som andre kommersielle selskaper som opererer i markeder preget av konkurranse er vi opptatt av kommunikasjon for å formidle hvordan vi skaper verdier og hvilken rolle vi spiller i samfunnet. Kostnadene til dette inngår i vår ordinære rapportering, men kommunikasjon er ikke et spesifisert segment.