RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mediebransjen mindre lønnsom

Sist oppdatert:
Lønnsomheten i den europeiske mediebransjen går markant ned som følge av mange oppkjøp.
Av: Helge Wekre NA24 Propaganda

Ifølge en ny rapport fra finanskonsernet Goldman Sachs er det de raske omveltningene i mediebransjen som tvinger frem kjøpene.

Fler oppkjøp

- Mediebedriftene kan reagere på to måter, enten ved å investere mer i medarbeiderne eller ved å gjøre oppkjøp. Trenden har i stadig større grad vært oppkjøp, resultatgraden har sunket fra 25 prosent i midten av nittiårene til 10 prosent i 2002. Mediebransjen bruker i større grad ressurser på oppkjøp sett i forhold til andre sektorer, skriver selskapet i rapporten.

De legger til at de høye investeringene fører med seg en betydelig risiko.

Investeringer i personale gir resultater

Ved å analysere utviklingen i 20 større europeiske mediebedrifter er konklusjonen at de bedriftene som investerer mest i idéutvikling og personal også er de som genererer høyest omsetning per ansatt.

Det er britiske BSkyB og WPP, franske Vivendi og amerikansk/britiske Reed Elsevier som kommer best ut av medieselskapene Goldman Sachs har analysert, mens franske Havas og Mediaset er blant de som kommer dårligst ut.

Schibsted, som det siste året har fått mye skryt for sin håndtering av den nye mediehverdagen, er ikke med i undersøkelsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere