RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mediebyråene – hva er deres rolle på nettannonsering?

Sist oppdatert:
De to siste årene har vært tøffe for reklamebransjen. Det har desverre medført at nesten alle byråer enten har nedprioritert, fusjonert eller lagt ned sine digitale avdelinger – for å fokusere på det gode, gamle, trygge innen reklamefaget. Det er ofte veldig offline.

Jeg ser og den samme tendensen hos medierådgiverne, med den konsekvens at kompetansen og fokuset på nett er kraftig redusert. Dette er en generell betraktning, og mange mediebyråer kan selvsagt faget sitt – det ser vi på omsetningen de har. Men veldig mange mediebyråer sliter også med å finne sin rolle – sin businessmodell innen dette faget.

Alle presenterer seg som rådgivere, men fungerer mer i mine øyne som grossister. Med det utspiller de sin rolle – nettet har nemlig en økonomisk modell hvor den som sitter som grossister er dømt til å dø. Halvparten av nett-mediaspendingen i Norge går utenom mediebyråene – hvilket er en bekreftelse på dette. (tall hentet fra MIO og INMA)

Mediebyråene må tilbake til det å gi bedre råd til kundene sine – her er det et stort uforløst potensial. Kundene trenger et mediebyå som har oversikt over alle nettstedene. Ikke bare VG og Nettavisen – "for da dekker vi alle".

Kundene trenger et mediebyrå som forstår nettstedenes egenart og tekniske muligheter.

Ikke bare hvilke formater det er snakk om.

Kundene trenger et mediebyrå som overvåker kampanjen underveis og foretar justeringer. Ikke bare oppsummerer effekten to uker etter at kampanjen er ferdig.

Bransjen trenger medieformidlere som selger sin kunnskap og som ikke kun lever av prosenter. Om ikke medieformidlerne skjønner det – har de heller ingen verdi eller rolle.

Sveinung Totland jobber i Virtual Garden Screenplay

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere