*Nettavisen* Nyheter.

Mediebyråene henger etter på nett

50 prosent av annonseomsetningen på nett går utenom mediebyråene. Terje Gaupseth i INMA mener mediebyråene er for dårlige til å selge inn nettet.

20.06.08 11:02

Annonseringen vokser med rekordfart på nett, viser tall hentet inn av bransjeforeningen for Interaktiv Markedsføring (INMA) fra Nettforum og Mediebedriftenes Interesseorganisasjon.

Merkevareannonseringen på nett opplevde en vekst på hele 72 prosent fra januar til og med september i år. Men mediebyråene, som gir råd til norske annonsører om hvilke de skal plassere pengene sine hos, henger fortsatt igjen.

Sammenligner en tallene fra Mediebyråenes Interesseforening (MIO) med tallene til INMA ser en at nesten halvparten av reklamen på Internett nå går utenom mediebyråene. MIOs tall viser en annonsenettomsetning for merkevarer på 114 millioner kroner, mot 219 millioner for nettmediene totalt.

- Jeg tror det er en todelt forklaring på dette. Tradisjonelt sett når annonsering på nett tok av, var det mange mindre annonsører som brukte nettet. De gikk ofte utenom mediebyråene. Nå skal det sies at MIO har fått en større andel av nettomsetningen, noe som betyr at de større annonsørene er på vei, sier daglig leder i INMA, Terje Gaupseth, til Propaganda.

- Men når det er sagt så tror jeg fortsatt mediebyråene er litt dårlige til å selge inn nett til sine kunder. Det er lettere å tenke tradisjonelle medier, sier Gaupseth videre.

Han mener mediebyråene har nok kunnskap om nett, men tror det er lett for enkelte å holde seg til de gamle sfærene, som man kjenner godt.

- De annonsørene som mediebyråene representerer er store, tunge annonsører som ikke er like godt representert på nett, men det er stor forskjell på hvordan mediebyråene fokuserer på nettannonsering. Et byrå som Mediacom står for noe sånt som 50 prosent av mediebyråenes nettannonseomsetning, sier Gaupseth.

Han mener dessuten at det ikke er mye vits i å piske dem for mye på dette.

- Vi opplever en stor vekst hos MIO også, og de kommer etter, avslutter han.

Ved utløpet av tredje kvartal for 2003 viser statistikken en total økning på 58 prosent sammenliknet med samme tidsrom i 2002. Den totale omsetningen etter 3. kvartal er på drøye 318 millioner, noe som er helt i tråd med tidligere uttalt prognose for 2003, som er på minst 400 millioner.

INMA estimerer at de innsamlede tallene for merkevareannonsering på Internett står for rundt 90 prosent av totalomsetningen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.