RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mediehusene vokser tross nedgang på papir

Oslo (NTB): Færre leser papiravisene, men flere holder seg oppdatert via de digitale utgavene, viser lesertallene for avisene det siste året.

De fleste mediehusene øker sin publikumsoppslutning, og mobil øker mest, viser undersøkelsen som gjelder perioden fra juli i fjor til juli i år.

Avisenes nettutgaver vokser fortsatt, men den største veksten finner vi nå på mobil. Nettavisene har en samlet daglig oppslutning på 55 prosent. Tall fra de største avisene, som også måler mobilutgavene, viser at vekstraten nå er langt høyere for mobilutgavene. Oppslutningen om VG Mobil er nesten doblet fra perioden 2010/2011 til 2011/2012, og har snart en daglig dekning som er større en VGs papirutgave.

Det samme bildet ser vi for Dagbladet. Aftenpostens mobilutgave vokser også kraftig, men her er avstanden fram til papirutgaven langt større.

Også mindre mediehus beholder eller styrker sin markedsposisjon på grunn av veksten på de digitale plattformene. Dette gjelder eksempelvis mediehuset Adresseavisen, der daglig oppslutning om nettutgaven for første gang er nesten like stor som papirutgavene (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere