RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mediemonopolet - det fargeløse fellesskap

Sist oppdatert:
Alt tyder nå på at TV 2 i tur og orden vil overta majoritetsposten i den nye Kanal 4 – så fremt ikke dette stoppes av Konkurransetilsynet, Eierskapstilsynet eller politikere som måtte komme på banen i 12. time.

Av: Bjørn F. Hauge, direktør i ANFO Annonsørforeningen

Mange advarende røster hever seg nå mot en utvikling av italiensk design der Valebrokk og Schibsted får total dominans både på trykte medier og i eteren. Schibsted-konsernet er som kjent allerede største aksjonær i TV 2 og eier og kontrollerer noen av de viktigste avisene både trykte og på nett, dog så langt uten å ha noen representanter i regjeringen.

I en næringslivsavis i Oslo kan journalisten varsle at det norske folk nå vil få sportskommentator Davy Wathne hojende samme budskaper både i TV 2 og på Kanal 4 samtidig som Kanal 4 helt vil klare seg uten nyhetsavdeling fordi man skal få ferdigtygde nyheter direkte fra TV 2. I rasjonaliseringens navn vil trolig neste skritt være at Aftenposten, VG, TV 2/TV Norge og Kanal 4 spleiser på både sportsavdeling og nyhetsavdeling og dermed får ut av det den lokkende synergieffekt Valebrokk gjerne snakker om. Det motsatte var mening med konsesjonen til Kanal 4. Den skulle gi mangfold – avisene som fikk konsesjonen skulle sammen bidra til innholdet – og konkurranse i radiomarkedet, både om lytterne og annonsekronene.

Så langt har ingen spurt verken seere, lyttere eller TV-tittere om hva de synes om å møte Wathne og Valebrokk på alle reklamefinansierte kanaler eller om monopoliseringen av det norske mediebildet. Heller ikke har noen spurt de som skal betale regningen for det hele – nemlig annonsørene.

ANFO Annonsørforeningen, som organiserer ca. hundre av landets største annonsører, er særdeles skeptiske til den utviklingen som nå er i gang. Vi har liten sans for mediemonopoler rent generelt, og spesielt urovekkende synes vi det blir når samme eiere vil dominere begge reklamebærende eterkanaler og en betydelig del av print- og nett-mediene.

Som leserne – som også er konsumentene, kundene og våre målgrupper når vi annonserer – frykter vi at mediebildet vil bli ensartet, grått og meningsdominert.

Vi har med undring registrert at man under planleggingen av de nye radiokanalene aldri har kommet på ideen om å invitere annonsørene – som med sin reklame skal betale hele moroa – med i diskusjonene. Vi har aldri vært spesielt glade for det (manglende) samarbeid vi så langt har hatt med de kommersielle eterkanalene. Nå frykter vi at det skal bli enda verre¿og enda dyrere.

I all synergikåtskap og maktgladhet anbefaler vi mediegigantene om å huske hvor pengene til sist skal komme fra. Samtidig minner vi myndighetene om å huske sitt ansvar for å skape fargerike fellesskap – også i media.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere