Melk og ost forsvinner fra butikkhyllene

Foto: Erichsen, Jarl Fr. (SCANPIX)

Tine er skeptisk til at NorgesGruppen og ikke forbrukerne skal avgjøre hvilke meieriprodukter som finnes i matbutikkene.

04.02.09 08:56

Tirsdag meldte NA24 at en rekke Tine-produkter forsvinner fra NorgesGruppens butikker fordi partene innen fristen 1. februar ikke klarte å bli enige i forhandlingene om nye priser. NorgesGruppen har over 40 prosent av det norske dagligvaremarkedet med butikkjedene Ultra, Meny, Kiwi, Spar og Joker.

Blant produktene som forsvinner er H-melk, enkelte typer brunost og enkelte typer Norvegia-ost, samt Biola-yoghurt og juice. Totalt skal det dreie seg om over 100 produkter, skriver Nationen.

Tine er skeptisk til måten dette skjer på.

- Jeg synes det er svært uheldig at det er innkjøpssjefen i NorgesGruppen og ikke forbrukerne som skal bestemme hvilke av våre produkter det skal være tilgang til i butikkene, sier Tines konserndirektør Elisabeth Morthen.

Hun sier det er for tidlig å si noe om hvilke konsekvenser dette får for Tine, og forklarer at Tine måtte ha solgt varene med tap hvis konsernet skulle gå med på NorgesGruppens avtale.

NorgesGruppens konserndirektør Per Roskifte sier det var prisøkningene Tine varslet som gjorde at NorgesGruppen ikke ville være med på noen avtale. Han gjør det klart at NorgesGruppen fortsatt vil ha 300 Tine-produkter i butikkene, og han mener forbrukerne vil finne alternative produkter fra andre produsenter enn Tine i NorgesGruppens butikker, for eksempel Synnøve Finden, Q-meieriene og utenlandske aktører.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag