RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Jack Vitikka, som er bosatt i Alta, mener annonsetjenesten Finn.no ødelegges av «spam».
Jack Vitikka, som er bosatt i Alta, mener annonsetjenesten Finn.no ødelegges av «spam». Foto: Finnmark Dagblad

Mener ny regel ødelegger Finn.no

- Det er jo helt bort i helvete, sier Jack.

Ved at Finn.no endret reglene med å tillate å annonsere gratis på «Torget» kan det ødelegge opplevelsen av å bruke nettstedet Finn.no, mener en ivrig bruker av den populære annonsetjenesten.

Gratisannonseringen har nemlig medført at enkelte annonsører benytter anledningen til å annonsere med det samme produktet uttallige ganger, skriver Finnmark Dagblad.

– En person har annonsert en LG-mobil 17 ganger og en Sony Ericsson-mobil 15 ganger, sier Jack Vitikka frustrert mens han scroller på iPaden sin.

- Kan bli full av «søppel»

Vitikka ønsker ikke å angripe personen som har annonsert med mobiltelefonene, men vil påpeke et irritasjonsmoment. Annonsene kommer nemlig tett på hverandre i en lang liste. En liste han er redd vil kunne bli for lang i framtiden, og dermed full av «søppel», melder  Finnmark Dagblad. For om én person skal selge tre gjenstander og legge ut annonsene 15 ganger, så blir det til sammen 45 annonser å skulle scrolle forbi, i stedet for tre, ifølge Vitikka.

- Når folk skjønner at det er gratis å annonse, kommer det til å være tusenvis av annonser på Torget, sier han, og påpeker at dersom tanken er at flere skal kunne selge brukte gjenstander så kunne nettstedet heller ha senket prisen fremfor å gjøre det gratis å «spamme» brukerne av tjenesten.

- På slutten tok FINN 35 kroner for en annonse. Det kan være for dyrt om man skal selge noe billig. Det skulle i alle fall ha kostet en femkroning å legge ut en annonse. Da hadde ingen giddet å legge ut 32 annonser, sier han.

Vitikka mener alternativet er at nettstedet innfører et system som gjør at det ikke går an å legge ut en annonse flere ganger.

- Hadde de hatt en regel der annonsørene kan friske den opp, slik som på Facebook der en dytter den opp i flyten - så er det greit. Da hadde det vært den ene og samme annonsen.

- På Facebook har de også en regel om at annonsen ikke kan skyves opp før det har gått 12 timer.

- Men Finn er uansett bedre enn Facebook, for her kan du sortere hva du skal lete etter, sier han.

- Ingen god brukeropplevelse

Henrik Gustav Faller, kommunikasjonsrådgiver og pressetalsperson for Finn.no bekrefter at de har registrert at flere annonserer flere ganger med samme salgsvare.

- Vi har registrert dette, og gjør vurderinger om vi skal være strengere eller oppfordre brukerne til ikke å legge ut duplikater. Det er meningsløst å ha ett produkt i flere annonser, og fører verken til en god opplevelse for brukerne eller annonsørene. I tillegg medfører jo dette en del merarbeid.

- Jeg tror at en person som er ute etter en LG-telefon ser på enkeltannonsene, og det er ikke noe poeng å legge den ut 17 ganger.

Var klar over at problemet kunne komme

Faller forstår at Vitikka lar seg irritere av dette.

- Det var ikke hensikten da vi valgte å la brukerne annonsere gratis. Akkurat nå jobber vi med dette, men hvilken løsning vi ender på har vi ikke svar på ennå, sier han, og legger til:

- Vi jobber med å gjøre brukeropplevelsen bedre, men det er noen utfordringer i starten etter lanseringen av gratistjenesten. Vi håper slike ting kommer til å regulere seg selv etterhvert, eller at vi finner gode løsninger slik at ikke brukerne lager for mange like annonser. Det er et uheldig element, men jeg håper likevel at brukerne er fornøyd med at det er gratis.

Faller sier man har observert noen tilfeller av at brukerne legger ut samme salgsvare flere ganger.

- Vi var klar over at dette kunne være en potensiell utfordring før vi la om, men det er ikke et omfattende problem. Men det er selvfølgelig uheldig, og det er ting vi vil jobbe med framover, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere