Gå til sidens hovedinnhold

Menn burde applaudere Gillette-reklamen - ikke bli forbanna

Når Gillette sier «dere kan bli bedre! Kanskje ikke trakasser, mobb eller voldta» så vekker det reinspikka sinne.

Dette er et meningsinnlegg fra Linn Rosenborg.

Gillette slapp nylig sin nye reklamefilm "Believe", der selskapet tar opp temaer som giftig maskulinitet, menns/gutters sårbarhet, mobbing og seksuell trakassering. Reklamen henviser til, og spiller tydelig på #metoo-bevegelsen.

Personlig syns jeg reklamen er helt fantastisk. Den er sterk, og med et viktig og tydelig budskap. Den viser menn som taler imot andre menn som er på vippen til å oppføre seg uakseptabelt, og den viser fedre som bryter inn i slåsskamper som andre fedre avfeier med at boys will be boys. I reklamen retter Gillette fokus på at også gutter trenger trøst og støtte, og at ikke alle menn er trakasserende idioter - mange tar til motmæle, og er dermed det beste en mann kan være. I reklamen ser vi blant annet skuespiller og aktivist Terry Crews, som selv har vært utsatt for overgrep og som aktivt jobber for mer bevissthet rundt at også menn kan bli utsatt for seksuelle overgrep, oppfordre menn til å holde andre menn ansvarlig for sine handlinger.

Dette er også hovedbudskapet i reklamen - det meste en mann kan være, og om hvilke forbilder menn er for unge gutter.

Det er dog ikke alle som er like imponerte, og reklamer møter massiv kritikk og motstand - fra menn. Ikke alle menn, men fra mange menn.

Kritikken oppsummert.

Gillette: Vær den beste mannen du kan være, og si fra dersom du er vitne til at andre trakasserer!

De klagende menn: Argh, dere vil strippe oss for all maskulinitet!

Her er titusenkronerspørsmålet. Er det virkelig så himla maskulint å trakassere? Kan ikke menn føle seg mandige uten å trykke andre (i all hovedsak: kvinner) ned?

Vold, drap og overgrep begås oftest av menn

Det er skremmende å se hvordan kritikerne av reklamen, uten å blunke, tar i bruk en retorikk vi kjenner altfor godt. Retorikken som beskriver feminismen og feministene som den store fienden. Uansett hvordan vi vrir og vender på all saktens kriminalstatistikker, det være seg nasjonale og/eller internasjonale, ser vi at det aller, aller meste av vold, drap og overgrep begås av menn.

Så lenge dette er den virkeligheten vi lever i, er det helt sentralt at også kommersielle aktører bruker sin stemme til å problematisere skadelige sider ved mange menns holdninger, og ikke minst adferd. Menn som uttrykker hat mot kvinner, og særlig feminister, utgjør en stor del av vårt ytringsklima. Det ser vi tydelig både i ymse kommentarfelt, og ved at arrangementer med for eksempel Jordan Peterson selges ut og hylles.

Det mest ironiske er at når menn som Jordan Peterson sier "dere må bli bedre, rydd på rommet" så nikker tilhørende ivrig med. Derimot, når Gillette sier "dere kan bli bedre! Kanskje ikke trakasser, mobb eller voldta" så vekker det reinspikka sinne.

Denne voksende subkulturen av kvinne- og feministhatende menn er et reelt samfunnsproblem. Dette henger også tett sammen med hvor skadelig forventninger om maskulinitet er for menns helse.

Forventninger om maskulinitet skadelig for menns helse

En studie publisert i Journal of Counseling Psychology (2013) viser til at menn som jager etter å møte de krav som stilles til tradisjonelle maskuline roller mer utsatt for psykiske utfordringer. Videre ser man at det å vise sårbarhet er mer utfordrende for menn. Menn har ikke samme tendens til å søke hjelp som kvinner (krav om å være sterk, selvsikker, stolt), noe som forverrer utfordringene. Dette kan knyttes opp til høyere selvmordstall for menn.

Når saker omhandlende kroppspress, uoppnåelige idealer og kvinners psykiske helse tas opp kontrer mange menn med sin sedvanlige whataboutism. Hva med menns psykiske helse? Hva med menn som utsettes for kropps- og treningspress? Hva med selvmord der menn topper statistikken? Så kommer da altså Gillette med en reklame - ikke bare rettet mot metoo, men også mot menns forventninger til andre menn, mobbing og psykisk helse og hva skjer? Det blir så klart også feil. Burde ikke alle menn som engasjerer seg i menns helse, ve og vel applaudere denne reklamen for det den er - en oppfordring til å være den beste versjonen av deg selv som overhodet mulig. En oppfordring om å ta vare på de rundt deg.

And the prom king is...

Jeg skulle ønske at flere (menn) snakket om menns utfordringer også når det ikke bare brukes som argument for å få noen til å slutte å snakke om kvinners problemer.

Jeg tør å vedde mye på at det er de samme mennene som messer "kvinner krenkes for lett" hver gang noen sier ifra om seksuell trakassering, og som nå blir ballets konge i en all time krenkefest arrangert av Gillette.

Hva kan man si, annet enn at boys will be boys?

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot