*Nettavisen* Nyheter.

Mens alle andre peiser forbi i 110 km/t må ambulansene putre i 80 km/t

RESTRIKSJONER UTEN BLÅLYS: Når ambulansene ikke er i utrykning har de ikke lov til å kjøres i mer enn 80 km/t. Dette kan det snart bli en endring på. Foto: Per Langevei (Sandefjords Blad)

Ambulansene får ikke kjøre i fartsgrensen på E18 hvis de ikke er i utrykning. Nå vil ambulansesjefene endre loven.

04.07.14 09:15

De fleste ambulansene i Vestfold veier mer enn 3,5 tonn. Ingen av dem kan kjøre i mer enn 80 kilometer i timen, skriver Sandefjords Blad.

Unntaket inntreffer når bilene har blålys og er i utrykning. Da kan de kjøre oppimot 170 km/t. Dekk og annet utstyr tillater det.

Vil rydde i lovverket

- Vi vil at ambulansene kan kjøre i fartsgrensen selv om vi ikke er i utrykning. Da må det ryddes opp i lovverket, sier Torbjørn Lia, ambulansesjef i Vestfold og Telemark.

Han refererer til paragraf 13 i Forskrift om kjørende og gående trafikk (se fakta i egen boks lenger ned). Den ble sist endret ved årsskiftet i 2013, da det ble tillat for klasse 3 turbusser, å følge ordinære fartsgrenser, selv om bussene veier mer enn 3,5 tonn.

Samtlige ambulansesjefer i Norge er enige om at det trengs en lovendring. Saken ble lagt på Lias bord og han kontaktet Vestfold FrP.

- Det er et paradoks at Timeekspressen kan kjøre fortere enn en ambulanse, sier Frode G. Hestnes, fylkesleder i Vestfold FrP.

Fakta

Dette er lov

Han synes ikke det er greit at det settes begrensninger som gjør at viktige tjenester blir dårligere.

- Begrensningene gjør at ambulansene bruker mye lengre tid på syketransport. Kjører de i fartsgrensen rekker de flere turer og kommer seg raskt tilbake fra oppdrag. Samtidig mener jeg ikke at man skal kjøre fort, bare for å kjøre fort. Men de må ha mulighet til å kjøre like fort som alle andre, legger Hestnes til.

Siden Vestfold åpner ny E18 og har satt opp fartsgrensene til 110 km/t visse steder, mente ambulansesjefene at dette var riktig sted å sette i gang prosessen.

Kunne fått til endring i 2013

Det nødvendige utstyret gjør ambulansene tyngre.

- Fartsbestemmelsene vedrørende kjøretøy som veier mer enn 3,5 tonn har eksistert i mange år.

Det sier Stein Erichsrud, senioringeniør ved Tønsberg trafikkstasjon.

- Da den generelle fartsgrensen i Norge var 70 km/t, var grensen for tunge kjøretøy også 70 km/t. Senere ble den endret til 80 km/t. Da ble den gjort gjeldende for alle og den er ikke endret på siden, med unntak av presiseringen for bussene i 2013, forteller han.

Tønsberg trafikkstasjon har nasjonalt ansvar for all kontroll og godkjenning av ambulanser og helseekspresssbusser i Norge.

Der sørges det blant annet for at samtlige ambulanser er godkjent som utrykningskjøretøy. Det betyr at de har dekk, bremser og annet utstyr som skal tåle ambulansens toppfart på 170 km/t.

Senioringeniøren synes det er paradoksalt at ambulansene ikke kan kjøre i mer enn 80 km/t utenom utrykning, når klasse 3-busser uten ståplasser og med sikkerhetsbelter, kan følge ordinære fartsgrenser.

- Ambulansetjenesten skulle fulgt bedre med da lovendringen ble gjort i 2013. Da sov de i timen. De kunne passet på å få til samme endring da, sier Erichsrud.

Besøker akuttmottaket

Vestfold FrP har orientert samferdselsdepartementet om saken. Fredag kommer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) og statssekretær Bård Hoksrud (FrP) til Vestfold for å overvære åpningen av nye E18. Samme dag tar de turen innom akuttmottaket på Sykehuset i Vestfold hvor han møter representanter fra Sykehuset i Vestfold og Vestfold FrP.

Les flere saker i Sandefjords Blad

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.