RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mens brukerne jakter parkering i timesvis, er plassene fylt med snø ...

Foto: Lina Livsdatter (Nordlys)
Sist oppdatert:
Og parkerer man på snøen, får man bot.

(Nordlys.no): Universitetet i Tromsø er kjent for parkeringskaos. Mens rundt 5000 personer hver dag befinner seg på campus i Breivika, er det kun 1693 parkeringsplasser tilgjengelig.

For tiden er det også færre enn som så. For samtidig som både ansatte og studenter daglig kjører rundt på leting etter en ledig parkeringsplass, brukes deler av de eksisterende parkeringsplassene som snødeponi.

- Svære snømasser blokkerer betydelige områder på samtlige parkeringer mens det knapt nok har snødd et fnugg siden slutten av november. UiT har ikke tatt seg bryet med å fjerne snøen. Det virker som direkte latskap fra avdelingen for bygg og eiendom, sier student Lotte Olsen til Nordlys.

På grunn av byggearbeid anslår hun at 20 til 30 prosent av parkeringskapasiteten for tiden er borte.

Parkerte på snøhaug - fikk bot
Olsen har vært student og ansatt ved UiT de siste åtte årene, og påpeker at mange personer med barn er avhengige av bil for å få logistikken til å gå opp.

- Jeg kan ikke huske at det har vært så ille som de siste ukene. Tidligere har alltid snøen blitt ryddet, sier Olsen.

Student og leder av Troms Unge Høyre, Tor Johan Norheim, har den samme opplevelsen. Han har studert på campus i fire år.

- Tidligere denne uka kjørte jeg faktisk rundt her i over en time for å finne parkeringsplass. Det er noen plasser her med parkeringsautomat, men de var også fulle, forteller Norheim.

- Før jul ga jeg opp og parkerte på en snøhaug. Men da fikk jeg bot.

- Økonomiske årsaker
Bygg- og eiendomsdirektør Erland Loso bekrefter at UiT bevisst deponerer snøen på parkeringsplassene.

- Det er gjort av rene økonomiske årsaker. En parkeringsplass blir ryddet i to omganger: Først skyver vi snøen til en ende av parkeringsplassen, senere kjører vi snøen bort. Den siste operasjonen er ganske dyr, så vi venter til vi har en viss mengde snø før vi kjører den bort, sier Loso.

- Nå har kommet ganske mye snø rett før jul, og det har skapt en ytterligere vanskeligere situasjon, forteller Loso.

Nå fjerner de snøen tidligere enn planlagt.

- Det skaper så mye støy at vi heller tar et overforbruk på brøytebudsjettet. Mandag skal det meste av snøen være fjernet på parkeringsplassene, så får vi finne pengene et annet sted.

Engasjerer trafikkplanlegger
Fordi alle studenter og ansatte ved campus får utdelt parkeringskort, er det stort sett alltid flere biler enn parkeringsplasser.

Også UNN sliter med parkeringskapasiteten. Derfor har de to institusjonene nå engasjert en felles trafikkplanlegger.

Eiendomsdirektøren mener noe av svaret på problemet ligger i gode kollektivløsninger, men innrømmer at det ikke kommer til å holde.

- Vi vet at det fremover kommer et nytt pasienthotell. Det kommer 600 nye studenter til campus når teknoligibygget kommer opp. Og selv om MHII-bygget har fått lagt inn et parkeringshus, vil ikke parkeringsandelen forbedre seg, sier Loso.

- 10.000-kronersspørsmålet er hva vi kan gjøre med dette på sikt. Vi har aldri gjort en detaljert oversikt tidligere, men konstatert at det i hele Breivika vil være underdekning på parkeringsplasser i overskuelig fremtid.

Vil ha parkeringsavgift
Unge Høyre-leder Norheim mener en mulighet kan være å ta parkeringsavgift ved UiT.

- Når det har utviklet seg som det har gjort, mener jeg vi burde ta avgift på parkeringskort. Om alle som ønsker parkeringsrett betaler 500 kroner i året, vil det være midler som kan brukes til å kjøre snø og utbedre tilbudet, sier Norheim.

- Det er jo på ingen måte bra at mange kjører rundt på tomgang i ti minusgrader og leter etter parkeringsplass.

Loso sier det er flere årsaker til at parkering i dag er gratis - men åpner likevel for at parkeringsavgift kan bli en realitet.

- Dagens praksis er etablert på en sosial likhet for alle. Studenter har naturlig nok lavere betalingsevne enn ansatte. I tillegg gir det minst mulig administrasjon.

- Hvilke tiltak som blir aktuelle får trafikkplanleggeren se på. Men vi har en antagelse av at om vi innfører parkeringsavgift, så vil vi kanskje redusere presset og gi oss inntekter til å kjøre bort snøen med en gang den kom. Slik kan det gi et bedre nivå på parkeringstilbudet vi har.

Les flere saker i Nordlys her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere