*Nettavisen* Nyheter.

Mer familieluksus fra Mercedes

Den svære R-klassen vil nok sette en varig målestokk for gedigen og luksuriøs persontransport

19.05.08 00:35

De som forventer seg at en flerbruksbil fra Mercedes skal se ut som en kassevogn og kalles V-klasse eller Viano, vil nå sperre opp øynene.



En diger bil utvendig...

At bilen først skal lanseres i USA, og at den blir presentert på New-York utstillingen tyder på at dette er et produkt som i stor grad er blitt unnfanget med det amerikanske markedet i tankene. I første rekke dimensjonene; Mercedes R-klasse måler 5,16 meter i lengden. Det er hele 30 centimeter mer enn en Renault Grand Espace, en referanse i kategorien på det gamle kontinent. Riktignok er dagens Viano tilgjengelig i en ekstra lang versjon på 5,22 centimeter men denne kassevognbaserte Mercedesen har ellers ingenting å stille opp med overfor R-klasse.



For å plassere R-klasse enda mer presist hva angår dimensjonene (som jo er bilens hoved-argument), er den faktisk større enn det meste av det man til nød kan kalle konkurrenter i USA: Ford Freestar er 5,10 meter lang, Chevrolet Venture og Mercury Monterey det samme. Chrysler Voyager/Dodge Caravan spiller i divisjonen under, men Chevrolets nye Uplander, som de kaller en "Crossover Sport Van" slår faktisk R-klassen med to centimeter, Buick Terrazza slår den med fire. Derimot har ingen lengre akselavstand enn Mercedes' høyst respektable 3,21 meter. Et lite forbehold: det kan godt tenkes at Europa-utgaven av R-klasse blir kortere.





Dimensjonene er den første av de tre D'er som ifølge Mercedes symboliserer R-klassen: Dimensjoner, Design og Dynamikk. Den potensielle konflikten mellom Design og Dimensjoner, altså stil kontra funksjonalitet, mener vi her er blitt løst på en elegant måte. Høyden er begrenset til 1,66 meter, hvilket er klart lavere enn mange av konkurrentene. Dette gir bilen, kombinert med den store lengden og en bredde på hele 1,92 meter, de elegante linjene til en luksuriøs stasjonsvogn snarere enn det klassiske "mini-van"-utseendet. Linjene har også et visst kupé-preg over seg.



...og innvendig

Mercedes presiserer at, tross den nødvendige plassen til motor, sikkerhetssoner og bagasje er hele 64 prosent av bilens lengde disponibel for passasjerene. R-klasse har plass til seks personer. Bilen er utstyrt med tre seterader, hver med to fullverdige seter. Avstanden mellom første og andre seterad er 92 centimeter, avstanden mellom andre og tredje er 84 centimeter. Imidlertid kan andre seterad beveges fremover og bakover, og det er dermed mulig å oppnå 99 centimeters avstand mellom første og andre rad. Dette er bedre enn i de største luksus-limousinene. I høyden skal det være mulig å beholde hatten på for de fleste, på alle plasser.



Passasjerene burde kunne få det behagelig ombord, ikke bare på grunn av den gode plassen. Det er standard med bi-sone "Thermatic" klimatiseringsautomatikk med separat kontrollpanel for passasjerene bak. I tillegg er det mulig å betale ekstra for å få THERMOTRONIC multi-sone klimaanlegg.



Et høykvalitets lydanlegg tilhører selvfølgelig også standardutstyret.



Det er relativt begrenset med bagasjeplass innendørs hvis seks personer skal legge ut på langtur. Med færre personer ombord er det derimot mulig å stue inn rikelig med saker og ting. Maksimalt lastevolum er på hele 2.057 liter ifølge målinger etter VDA-metoden. (Tysk industristandard). Det hele kan gjøres enklere hvis man velger ekstrautstyret EASY-PACK: bakluken åpnes og lukkes automatisk ved et enkelt trykk på en fjernkontroll!



Les mer om denne saken her:



Mercedes med ny kjempemessig luksus-flerbruksbil

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.