RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mer virus i 2009

Foto: Eirik Baardsen (Nettavisen)
Sist oppdatert:
I 2009 inneholdt to prosent av all spam virus eller lenker til virus, noe som er en nidobling i forhold til 2008.

Det viser en årsoversikt fra antivirusselskapet Symantec. Oversikten viser også at 250 falske antivirusprogrammer truet brukerne til å kjøpehelt verdiløs beskyttelse.

En annen markant trusseltrend i 2009 har vært at nettkriminelle i større grad bruker nyhetsbildet for å lokke nettbrukere til å oppgi konfidensiell informasjon. Dessuten er de sosiale nettverkene i mye større grad blitt brukt av kriminelle som vil skaffe seg sensitiv informasjon eller spre ondsinnede koder.

Misbruker tillit
I 2009 ble de sosiale nettverkene blant annet brukt til å spre skadelig programvare. Koobface-trojaneren logger for eksempel inn på din FaceBookkonto og sender meldinger til vennene dine. På den måten har kriminelle klart å utnytte tilliten mellom venner til egen fordel.

Nettkriminelle hekter seg også raskt på kjendisnytt og katastrofer. Bare timer etter at Tiger Woods kjørte i et tre, konstaterte Symantec at 70-80 prosent av de første treffene på de store søkemotorene var lenker til uønskede nettsteder kamuflert som Tiger Woods-nyheter. Michael Jackson og Patrick Swayzes dødsfall – og selvsagt valget av president Barack Obama – var andre spamfavoritter.

Falsk antivirus
Falske antivirusprogrammer var en annen nyhet i 2009. Programmene, som til forveksling ligner virkelig sikkerhetsprogramvare, påstår – feilaktig – at brukerens PC er angrepet av virus og presser brukeren til å laste ned og installere verdiløs programvare.

Symantec identifiserte i 2009 hele 250 slike villedende sikkerhetsprogrammer. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere