RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mess TV-folk går til sak

Foto: Aas, Erlend (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Hevder de er blitt ført bak lyset av tidligere arbeidsgiver.

Fem tidligere ansatte hos Rubicon-TV saksøker produksjonsselskapet. Blant anklagene er manglende oppsigelsesvarsling, rot med arbeidskontrakter og brudd på fortrinnsrett. Rubicon TV er et av landets ledende produksjonsselskaper.

Advokat Eric Lindset ved Advokatfirmaet Elden representerer to av de fem.

- Mine klienter var ansatt i forbindelse med det interaktive ungdomsprogrammet Mess TV. Arbeidsgiver har latt arbeidsforholdet løpe ut da Mess TV ble nedlagt, sier Lindset til Nettavisen.

Kravet er å få jobben tilbake, samt erstatning for tapet de er blitt påført. Lindset og de tidligere ansette hevder at Rubicon-TV ikke har fulgt oppsigelsesreglementet som står nedskrevet i arbeidsmiljøloven.

Mangler kompetanse
Mess TV lot sine seere i stor grad delta i sitt program. Publikum kunne sende inn meldinger til programmet og få spørsmål besvart på direkten. Programmet ble tatt av luften 16. august 2009. Visepresident Lasse Hallberg i Rubicons eierselskap Metronome Film og Televisjon, skriver følgende i en mail til Nettavisen fredag kveld:

«Avdelingen de var ansatt i, en interaktiv avdeling, er lagt ned. Det finnes dessverre ikke andre stillinger i Rubicon som de er kvalifiserte for. Det er derfor ikke grunnlag for å opprettholde arbeidsforholdene.»

På spørsmål om Rubicon kjenner til de tidligere ansattes kompetanse, svarer Hallberg at han ikke ønsker å kommentere ytterligere, da saken er i rettssystemet.

Brudd på fortrinnsrett?
De ansatte Nettavisen har snakket med hevder at de selv ba om å få tidlig beskjed hvis ledelsen så seg nødt til å si opp ansatte. De så på det som en selvfølge at hver og enkelt ville få muligheten til å se på andre stillinger i Rubicon. Verken oppsigelsesvarsel, eller tilbud om en slik dialog skal visstnok ha kommet på bordet.

- Vi fikk aldri informasjon om andre stillinger i selskapet, da de ikke fant vår kompetanse god nok. Det er bare tull, ingen har spurt hvilken kompetanse vi har. I ettertid søkte de folk til nye stillinger blant annet via Facebook, hevder en av de fem tidligere ansatte.

Dagene etter programmet ble tatt av lufta, 17. august, skal også adgangskortene deres ha blitt sperret uten videre, og tilgangen til mail blitt stengt.

Midlertidig ansatt
Rubicon-TV mener alle de involverte var midlertidig ansatt, noe de tidligere ansatte og deres advokat er sterkt uenig i. De hevder at arbeidets karakter tilsa at dette ikke var midlertidige arbeidsplasser.

Problemer vedrørende midlertidige ansettelser er ikke et ukjent problem. 10. desember 2009 gikk forbundsleder Sverre Pedersen i Filmforbundet ut i E24 og kritiserte bruken av midlertidige arbeidskontrakter:

- Det er ikke tvil om at veldig mange produksjonsselskaper drar dette så langt som overhodet mulig. Det er mange produsenter som tror at vår bransje er hevet over arbeidsmiljøloven, men det finnes ingen generelle unntak eller dispensasjoner som er gitt, sa Pedersen til E24 den gang.

Pedersen var ikke nådig i sine uttalelser til E24.

- Hovedtyngden av filmprodusentene kan ikke arbeidsmiljøloven. De har ikke tatt seg bryet med å lære den, og det er det som er problemet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere