*Nettavisen* Nyheter.

Microsoft ga kraftig inntektsvekst i USA(Ny)

De amerikanske husholdningenes inntekter steg langt kraftigere enn ventet i desember, og Microsoft utbytte ga ekstreme utslag. Forbruk og inntekt for november ble revidert opp

19.05.08 00:38

Det viser tall offentliggjort av det amerikanske næringsdepartementet mandag.



De amerikanske husholdningenes inntekter steg med hele 3,7 prosent i desember sammenlignet med måneden før. Det var ventet at den ville stige med 3,3 prosent. I November var veksten på 0,4 prosent etter å ha blitt revidert opp fra 0,3 prosent i den opprinnelige rapporten.



Det er utbetalingen av spesialutbytte i verdens største programvarehus som gjør at inntektsveksten i USA er såvidt ekstrem i desember. Korrigert for utbtyte fra Microsoft var den underliggende inntektsveksten 0,6 prosent.



Det private forbruket i USA økte med 0,8 prosent i desember, mot ventet 0,9 prosent. I November økte det private forbruket med 0,2 prosent, men er i den nye rapproten revidert til pluss 0,4 prosent.



I forbindelse med tallene ble også prisindeksen tilknyttet privat forbruk publisert, og den viste en flat utvikling fra november til desember. Justert for mat og energi har prisene på husholdningenes forbruksvarer steget med 1,5 prosent fra desember til desember i USA, ned fra 1,6 prosent i november.



Bakgrunn

Husholdningens inntekter omfatter alle inntektskilder som husholdningene kan anvende til forbruk eller sparing, og baserer seg på en spørreundersøkelse foretatt av det amerikanske handelsdepartementet.



Lønn er den viktigste. Denne kilden vil man allerede ha et bilde av fra sysselsettingsrapporter. Andre inntektskilder er blant annet leieinntekter, renter, utbytte, sosialstøtte og trygd.



Husholdningenes inntekter er en indikator for etterspørselen, men man må også se på forbrukstallet. For psykologiske faktorer kan føre til at husholdningene begrenser forbruket selv om ikke inntektene faller.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.