RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Microsoft klar for mobilkrig

Sist oppdatert:
Microsoft har fått en trang start på mobilmarkedet. Med selskaper som Motorola og Orange lover programvareselskapet en tøffere konkurranse.

Programvaregiganten i Redmond har en unik evne til å spise seg inn i nye markeder med rekordfart. I løpet av tre år har selskapet klart å bli markedsledende på lomme-PC. Microsoft-baserte lommemaskiner har i dag en markedsandel på 50 prosent.

Store ambisjoner
Det nivået er det langt igjen til Microsoft når innen mobiltelefoni. Etter at selskapet lanserte sin mobilvariant av Windows har det langt fra vært noen storm av Microsoft-mobiler.

Men det lover selskapet en endring på. Nylig ble Motorola med på laget og skal lansere flere modeller i løpet av året. Når verdens nest største produsent av mobiltelefoner går over på Microsofts plattform er det grunn til å se alvorlig på det.

- Jeg skille gjerne se at vi får en like stor andel på mobilmarkedet. Vi er her for å bli, sier markedssjef i Windows Mobile Annmarie Duffy til ComputerSweden.

Flere telefoner
Duffy har som mål at Windows Mobile skal bli en like sterk merkevare som Windows XP.

Til nå er salget av Microsoft-mobiler heller beskjedent. Orange har solgt rundt 100 000 eksemplarer av sin SPV. Nå er det store forventninger til den kommende Orange-modellen som slippes før jul.

- Vi hadde problemer med batteritid og stabilitet i den første versjonen av Smartphone. De nye telefonene har det nye operativsystemet Smartphone 2003 og Motorola planlegger å lansere en rekke nye produkter med vårt operativsystem, sier Duffy.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere