Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Microsoft tar opp kampen mot Google

Google har lenge vært Microsofts største konkurrent på markedet for søk på internett. Nå trapper Microsoft opp kampen.

Et verktøyfelt i Internet Explorer er det første steget i kampen mot Google.

I slutten av januar lanserte Microsoft en betaversjon av MSN Toolbar, et verktøyfelt som installeres i Internet Explorer og gir brukerne rask tilgang til søkemotoren i MSN.

Siden i sommer har selskapet også prøvd ut programvare som leter opp nettsider og katalogiserer dem til senere søk. Ifølge selskapet brukes resultatene bare internt, men at arbeidet pågår med å styrke stillingen i forhold til Google, legges det ikke skjul på.

- For Microsoft er søk på internett et nøkkelområde. MSN Toolbar er bare én måte å tilby bedre navigering på internett. Dette er bare en liten del av det utviklingsarbeidet som pågår. Google har ledet utviklingen. For oss handler det om å flytte frem troppene, sier Thomas Minnhagen, sjef i Microsoft Sverige til ComputerSweden.

Minnhagen toner ned betydningen av MSN Toolbar. Norske Fast ser derimot Microsofts trekk som et arbeid direkte rettet mot Google.

- Selskapets lansering av MSN Toolbar som en del av Internet Explorer er et åpenbart mottrekk mot Googles verktøyfelt, og en del av Microsofts kamp om å få flest mulig av internettbrukerne til å foreta nettsøk via MSN.com, sier Truls Berg i Fast til ComputerSweden.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!