*Nettavisen* Nyheter.

Milepæl for Nettavisen

FORNØYD: Salgsdirektør Christine Aannerud sammen med nyhetsredaktør Erik Stephansen til venstre og ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum til høyre. Foto: Kjetil Mæland (Nettavisen)

Over fem millioner unike brukere var innom Nettavisen forrige uke.

13.10.14 15:35

Nettavisens blanding av nyheter og blogger er en oppskrift som leserne liker.

Leserne våre blir flere og flere, og sist uke ble en milepæl i vår 18 år lange historie.

For første gang hadde Nettavisen over fem millioner unike brukere på en uke - nærmere bestemt 5.003.664 unike lesere.

I løpet av uka ble det også satt ny dagsrekord. Torsdag var hele 1,3 millioner unike brukere innom Nettavisen. Det betyr at 1,3 millioner datamaskiner i inn- og utland ble registrert når de lastet Nettavisens stoff opp på skjermen.

Også på mobil ble det satt rekorder:

Av de fem millioner unike brukerne var hele 2.228.307 brukere på mobil. Lørdag ble det satt ny dagsrekord med over 665.000 unike mobil-lesere.

Blogger
Et økende antall interessante blogger er en viktig suksessfaktor.

- Etter at Nettavisen bevisst satset på å rekruttere bloggere, ser vi at leserne liker vår blanding av ferske nyheter og friske meninger, sier ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum.

- Det er interessant at blogg har beveget seg fra å være et fenomen blant yngre kvinner, til å spre seg til en rekke områder, som politikk, økonomi, sport og jus. Ved å gi nye stemmer en talestol, oppfyller Nettavisen pressens samfunnsoppdrag med å bidra til et bredt og godt offentlig ordskifte, sier Stavrum.

Blant de mange bloggene hadde Plan Norges kampanje-blogg «Theas bryllupsblogg» alene over én million unike lesere.

Intens nyhetsuke
Men rekorden viser også at leserne setter pris på Nettavisens økte satsing på nyheter.

- Vi har gjort mye for å ruste opp nyhetsarbeidet i Nettavisen det siste halve året, og denne uken var det full klaff, sier nyhetsredaktør Erik Stephansen.

Vår dekningen av ekstraordinære nyheter som ebola, statsbudsjettet, Northug-saken og Nobels fredspris gjorde at rekordmange valgte Nettavisen som nyhetskilde.

- Vi samlet ressursene og satset på de viktigste sakene, og da er det ekstra hyggelig når leserne tydeligvis mener at vi gjorde noen riktige valg, sier Stephansen.

September var den første måneden da dittOslo.no var i Nettavisens eie. Lokalavisen har på enkelte dager femdoblet sin trafikk etter eierskiftet.

Økonomiredaktør Ole Eikeland har finpusset finansprofilen med oppkjøpet av Stocklink før sommeren.

- Økonomi har alltid vært en av bærebjelkene til Nettavisen. Rett før sommeren overtok vi Stocklink og med det styrket vår satsning betraktelig på finansnyheter. Vi er også best i Norge på debatter, noe leserne våre setter stor pris på, sier han.

Norges største magasiner
I tillegg har Mediehuset Nettavisen Norges største kvinnemagasin - Side2 - som hadde 867.000 lesere bare på mobil forrige uke, og Norges største herremagasin - Side3 - som hadde 700.000 lesere fordelt på mobil og desktop sist uke.

- Det er tall ingen andre magasiner for menn i Norge kan måle seg med. Side3 er Nettavisens yngste skudd på stammen, og vi er mektig stolte over hva vi har fått til på kort tid. Det er tydelig at leserne våre er interessert i de gode leseropplevelsene og stoff innen vitenskap, teknologi, motor, trening, humor og sexliv, sier Side3-redaktør Lars Wærstad.

Øker overskuddet
- Et godt redaksjonelt produkt og et tett samarbeid med våre kunder gjør at vi også ender opp med omsetningsrekord på Nettavisen i oktober, sier salgsdirektør Christine Aannerud.

Nettavisen hadde sitt første år med et positivt resultat i 2011, og har siden da økt omsetningen og overskuddet.

- Vår største styrke er at vi jobber på samme side av bordet som kundene. Vi er innovative, løsningsorienterte og leverer annonsekampanjer som gir dem gode resultater, sier Aannerud.

Side2s salgsdirektør Sara Narvhus Øksdøl, sier at mobiltelefonen gjør at leserne er på nett 24 timer i døgnet, og at stadig flere annonsører også får øynene opp for den nye annonseplattformen.

Over på mobil
- Stadig flere annonsører får øynene opp for mobilen som annonsekanal. Vi ser at leserne bruker lengre tid på artiklene når de leser på mobilen kontra desktop. Dette gir oss en unik mulighet til å følge brukeren gjennom mediedøgnet og treffe leserne når de er på farten, sier hun.

Salgsdirektør Aannerud er overbevist om at et godt redaksjonelt produkt og stadig bedre løsninger for kundene vil fortsette å øke omsetningen i 2015.

- Nå ser vi at leserne våre flytter seg fra desktop til mobil. Da er det viktig at vi utvikler produkter slik at kundene våre kan følge etter leserne over på nye plattformer. Vi skal være der alltid og over alt, sier hun.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.