RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Milliardene ruller inn

Sist oppdatert:
Denne lille lærkula har alene innbragt tre milliarder kroner til Adidas i løpet av fotball-VM. Konsernet scorer stort på mesterskapet.

Adidas regner med at salget av fotballrelaterte effekter vil passere 1 milliard euro eller 7,9 milliarder norske kroner både i år og neste år, avslører sportsgigantens toppsjef Herbert Hainer.

NA24 – din næringslivsavis.

For verdens to største utstyrsprodusenter Nike og Adidas, er det månedslange arrangementet en slags kåring av hvem som er nummer én, ikke bare i fotball, men i hele det globale markedet innen salg av sportsutstyr. Og så langt har Adidas gjort det meget sterkt på salg av sportsutstyr for fotball.

Sponser syv
Hovedsponsoren til årets VM, Adidas, sponser syv deltakende lag. Blant disse finner man hjemmefavorittene Tyskland, fintspillende Argentina og outsideren Spania.

Selskapets eventyrlige salgsvekst skjøt fart da dette VMs tyske nasjonaldrakt ble lagt ut for salg i november 2005. Adidas har solgt 3 millioner landslagsdrakter fra forskjellige land til og under dette VM, og tyskerne har kjøpt hele 1,5 millioner av disse. Under VM i 2002 solgte Adidas ca. halvparten eller rundt 1.5 mill drakter. Det er også solgt nesten 2 millioner par med fotballstøvler.

Adidas har nesten hatt en dobling i salg på fotballfronten med voksne 95 prosent siden slutten av 2005. De to største utfordrerne innen segmentet fotballutstyr, Puma og Nike, kan skilte med en salgsvekst på henholdsvis ti og tretten prosent i samme periode.

Slår alle mål
- 2006 har vært et svært fremgangsrikt fotballår for Adidas Nordic. Vi har styrket vår posisjon som den ledende leverandøren innen fotball og har nå en markedsandel på 35 % i Norden. Vi har overgått våre salgsmål og særlig gøy er det at vi har solgt over 180 000 fotballer i løpet av de seks første månedene. Dette tyder på en økning for løkkefotball, og det er noe vi støtter, sier Patrick Nilsson leder i Adidas Nordic.

Gullgruve
Adidas står bak annet bak årets VM-fotball «Teamgeist», og det å selge fotballer under store arrangementer er i seg selv en gullgruve. Adidas har så langt solgt hele femten millioner VM-spesialballer i løpet av mesterskapet til en stykkpris på 200 kroner. Dette innbringer pene 3 milliarder kroner til det tyske selskapet.

Årets VM-ball er lovet å øke spillernes prestasjoner på banen, men dette føler ikke favorittene fra Nike-sponsede Brasil at stemmer.

- Som en plastball. Jeg har fremdeles ikke funnet ut den beste måten å treffe ballen på. Den er for lett, og helt annerledes enn de vanlige fotballene. Den føles som en plastball, sukket frisparksspesialist Roberto Carlos overfor AP.

Satser videre
Adidas har inngått en samarbeidsavtale med UEFA som gjør Adidas til offisiell leverandør til både Champions League (2006-2009) og EM EURO 2008. Denne samarbeidsavtalen er betydelig mer dyptgående enn tidligere og innebærer blant annet at Adidas vil bidra til UEFA arrangementer i aldersbestemt klasse og til kvinnenes EM i 2009. I tillegg til alle nåværende sponsorater, skal Adidas fra og med kommende sesong også sponse Liverpool FC og Chelsea FC.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere