*Nettavisen* Nyheter.

Milliardsmell for aviskjempen

Ventetiden rundt Media Norge kostet Schibsted milliarder.

28.02.08 09:29

Lang behandlingstid på klagen rundt Media Norge kostet flesk for Schibsted.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Medieanalytiker Henrik Schultz i Kaupthing mener prisen på Media Norge har sunket med én til to milliarder siden sist høst.

LES OGSÅ: - Må se på eierskapsloven

Tirsdag gikk Klagenemnda for eierskap i medier mot Medietilsynet og godkjente opprettelsen av den nye avisgiganten Media Norge. Den vil bestå av stroavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandvennen.

LES MER: Ja til Media Norge

Høns i regnvær
Kaupthing verdsatte Media Norge til ni milliarder kroner på høsten i fjor.

- Det siste året har medieaksjene generelt tapt rundt 30 prosent av børsverdien. En del av denne nedgangen hadde allerede funnet sted da vi verdsatte Media Norge til ni milliarder kroner rundt oktober/november i fjor. Nå vil jeg tro en realistisk pris vil være sju-åtte milliarder, sier Schultz til NA24 Propaganda.

LES OGSÅ: Milliardene ruller videre

Han mener det fort kan svi for Schibsted å måtte selge seg ned i Adresseavisen og Harstad Tidende Gruppen i dagens marked.

- Det blir avgjørende hvor mange som faktisk er interessert i disse aksjene, men det fortoner seg litt som å selge høns i regnvær, sier Schultz.

NA24 Kristiansand: - Fusjonen best for Fevennen

- Bra for Schibsted på sikt
Han mener likevel Media Norge vil være bra for Schibsted og de andre fusjonskameratene på litt sikt.

- Det er en del i Oslo-gryta som mener Schibsted ville klart seg bedre uten Media Norge. Det er en oppfatning jeg ikke deler. Det er klart at det ikke er noe gøy for Schibsted å selge seg ned når kursene har falt såpass kraftig, men hvis det kun er det man ser, så blir det som å ikke se skogen for bare trær. Jeg mener de grepene som skal gjøres gjennom Media Norge kommer til å styrke Schibsted på sikt og gjøre dem langt mer konkurransedyktige, sier Schultz.

LES MER: Sesam inn i Media Norge

Han sier de har priset inn at Schibsted blir majoritetseier.

- Det er klart dette ville bli priset høyere hvis det var mulig å kjøpe hundre prosent. Men det samme er tilfellet i de fleste store mediekonserner, det være seg News Corp eller Sanoma. Det samme vil spille inn ved salget av Harstad Tidende Gruppen. I utgangspunktet bør Schibsted få en langt bedre pris hvis de selger 100 prosent og ikke bare 60 prosent, sier Schultz.

Les alt om Media Norge her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.