RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Milliontap på SAS-streik

Sist oppdatert:
Det blir fort dyrt når det streikes i luften. SAS har tapt gigantbeløp.
Flyene har stått på bakken i København i flere dager, på grunn av streik blant kabinpersonalet i SAS Danmark. Det er dyrt for konsernet.

NA24 har gått gjennom de siste årenes årsrapporter og funnet at konsernet har tapt over en halv milliard kroner på streiker i Norge, Sverige og Danmark.

30 mill. dagen

Analytikere anslår at selskapet taper mellom 25 og 30 millioner kroner daglig på streiken, på grunn av kanselleringer og ombooking. I tillegg taper de anseelse og mister kunder, når tusenvis av SAS-kunder strander på Kastrup og ifølge det danske nyhetsbyrået Ritzau har storkundene begynt å rasle med sabelen.

Selv om streiken er over, er de gjentatte konfliktene dyre for den nordiske flygiganten.

- Kostnadene ser vi på senere

Kommunikasjonsdirektør Simen Revold vil ikke kommentere tallene nærmere overfor NA24, utover å konstantere at det koster konsernet penger.

- Vi får mange spørsmål om hva det betyr for omdømmet og konkurransen, men kostnadene ser vi på senere. Primært er det kundenes problemer som står oss nærmest, sier han.

Uansett flyr millionene fort når de SAS-ansatte streiker. Det forteller historien sitt om.

Milliontapet er ikke det eneste som har rammet den skandinaviske flygiganten. De siste årene har en rekke streiker satt SAS-fly på bakken i alle de tre landene.

Tapte halv milliard

I januar i fjor var det danske piloters tur til å streike. Det i sin tur førte til mangel på piloter i SAS Braathens. Konsernet tapte rundt 100 millioner kroner på streiken.

Men bråket fortsatte i konsernet utover våren. I april var det Gardermoen som ble rammet av full stopp i SAS-trafikken, med stappfull avgangshall og rasende passasjerer som resultat. 1700 kabinansatte i SAS Braathens streiket, etter at de ikke klarte å komme til enighet hos Riksmeklingsmannen. Totalt kostet streikebråket i SAS-konsernet denne våren rundt 400 millioner kroner.

2006 er ikke eneste gang SAS-konsernet har tapt store penger på en arbeidskonflikt. Mot slutten av 2004 ble de rammet av streik blant pilotene i det spanske datterselskapet Spanair, som proteserte mot selskapets beslutning om å leie inn arbeidskraft på innenlandske ruter. Kostnadene knyttet til kansellerte flygninger ble estimert til rundt 180 millioner kroner.

På ryktet løs

Kunder forventer at flyselskaper leverer på tidsskjemaet. Derfor er SAS veldig utsatt når det blir krangel med kabinansatte, piloter, bakkemannskap eller i andre deler av organisasjonen. På kort sikt fører det til ombookinger, men på lengre sikt kan det føre til at kundene mister tro på at selskapet kan levere.

Det går på ryktet løs, og det forteller også tallene om. Norsk Kundebarometer, som ble sluppet tidligere denne uken, plasserte SAS Braathens nesten helt på bunnen blant 177 kunder. De har blant de mest misfornøyde kundene, og de minst trofaste. De siste årenes konflikter har ført til at selskapet har dalt på rangeringen, som gjennomføres av Handelshøyskolen BI. Streik går på omdømmet løs.

- Selvfølgelig lider vårt omdømme under dette, bekrefter Simen Revold.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere