RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mindre annonsører topper merke- vareranking

Sist oppdatert:
Å bruke kjempebeløp på reklame er ikke synonymt med å ha en verdifull merkevare. Kun seks av de 15 største annonsørene i verden befinner seg på listen over de 15 mest verdifulle merkevarene.

I år som tidligere år. Coca-Cola er verdens mest verdifulle merkevare. Den amerikanske brusgigantens merkevare antas å være verdt over 70 milliarder dollar, ifølge en rangering gjennomført av Business Week og merkevareselskapet Interbrand.

Microsoft og IBM følger hakk i hæl, med General Electric, Intel, Nokia og Disney på plassene etter. Kriteriene til rangeringen fra Business Week og Interbrand er basert på hvor store verdier merket kan antas å generere fremover.

Men en sammenligning Propaganda har foretatt mellom de mest verdifulle merkevarene og de aller største annonsørene, viser at det ikke er noen sammenheng mellom det å spy ut kjempebeløp på reklame og det å ha en verdifull merkevare. Verdens uten sammenligning største annonsør, Proctor & Gamble, havner ikke på listen over de mest verdifulle merkevarene.

Coca-Cola, som altså ligger på toppen av den årlige merkevarerankingen, lå på en 13-plass over de største annonsørene i verden på Advertising Ages siste oversikt. Selskapet brukte drøyt 1,3 milliarder dollar på å opprettholde posisjonen til sine rundt 300 merkevarer verden over.

Nummer to på merkevarelisten, Microsoft, var verdens 37. største annonsør, ifølge AdAges sist publiserte oversikt fra november i fjor. I 2001 brukte selskapet 656 millioner dollar på sine reklamefremstøt, noe som plasserte dem like foran den italienske matprodusenten Ferrero. Heller ikke selskap nummer tre, fire fem og seks på Interbrand/BusinessWeek-listen, IBM, er å finne blant de største annonsørene i verden. IBMs merkevare verdsettes til 51,77 milliarder dollar, men IT-giganten havner ikke lenger opp enn 43. plass på listen over de største annonsørene i verden, med et årlig reklamebudsjett på rundt 527 milliarder dollar. Heller ikke GE (nr. 4), Intel (nr. 5) eller Nokia (nr. seks) havner på listen over de desidert største annonsørene.

Den syvende mest verdifulle merkevaren i verden, underholdningsgiganten Disney, bruker 1,2 milliarder dollar på å vedlikeholde sin verdifulle merkevare. Det plasserer dem på en 15. plass på listen over de største annonsørene i verden. Disneys merkevare verdsettes til rundt fire milliarder dollar mer enn McDonalds, som er den 8. mest verdifulle merkevaren i verden. McDonalds bruker på sin side knapt 1,5 milliarder dollar mer på markedsføring enn Disney, noe som setter dem på plass nummer 12 over de største annonsørene i verden.

De 15 mest verdifulle merkevarene:

1 COCA-COLA 70.45 mrd. $ (13)

2 MICROSOFT 65.17 mrd. $ (37)

3 IBM 51.77 mrd. $ (43)

4 GE 42.34 mrd. $ (81)

5 INTEL 31.11 mrd. $ (93)

6 NOKIA 29.44 2 mrd. $ (77)

7 DISNEY 28.04 mrd. $ (15)

8 MCDONALD'S 24.70 mrd. $ (12)

9 MARLBORO 22.18 mrd. $ (7*)

10 MERCEDES 21.37 mrd. $ (8**)

11 TOYOTA 20.78 mrd. $ (5)

12 HEWLETT-PACKARD 19.86 mrd. $ (39)

13 CITIBANK 18.57 mrd. $ (87)

14 FORD 17.07 2 mrd. $ (4)

15 AMERICAN EXPRESS 16.83 mrd. $ (67)

(tall i parantes, plassering på Advertising Ages annonsørranking)

*Marlboro er en del av Philip Morris, som er verdens 7. største annonsør

**Mercedes er en del av DaimlerChrysler, som er verdens 8. største annonsør

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere