*Nettavisen* Nyheter.

Mindre penger til Norges-reklame

Regjeringen kutter tilskuddene til internasjonal markedsføring av Norge som turistland med syv millioner kroner. - Vi sier nei til å få flere turister, sier Børre Ovesen i Turistrådet.

20.06.08 11:03

De siste årene har Norges Turistråd kjempet for å få økt tilskuddene til den internasjonale markedsføringen av Norge.

Stadig færre utenlandske turister finner Norge attraktivt som ferieland. De siste fire årene har norsk reiseliv opplevd en svak utvikling. Samlet representerer nedgangen en belastning for reiselivsnæringen. Blant annet opplevde hotellene en stagnasjon i fjor og årets tall ser ikke bedre ut.

For å bedre på dette ønsker Norges Turistråd å øke markedsføringen av Norge i utlandet kraftig. Turistrådet mener man trenger opp til 500 millioner kroner årlig for å markedsføre Norge som ferieland og lokke flere turister til landet. Dinamo Reklamebyrå fikk oppdraget med å lage en kampanje, et oppdrag de har hatt siden 2001.

Men regjeringen følger ikke opp med midler. De siste årene har bevilgningene blitt kuttet fra 117 millioner kroner i 2002, til under 100 millioner kroner i år.

- Dette budsjettet er en defacto reduksjon av markedsføring i Norge på syv millioner kroner, sier viseadministrerende direktør Børre Berglund i Norges Turistråd til Propaganda.

Ifølge Berglund vil dette være kritisk for reiselivet i Norge.

- Med dette budsettet sier vi nei til muligheten for å flere hotellgjester. Vi sier nei til å få hit flere turister og vi sier nei til å flere hit om vinteren, sier han.

- Har dere ikke nådd gjennom med deres krav hos regjeringen?

- Det er vanskelig å si om vi har nådd gjennom eller ikke. Nå skal vi jobbe med en strategi for å få gjennomslag til revidert budsjett legges frem til neste år, sier han videre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.