RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Minister til kamp mot kjønnsdiskriminerende reklame

Sist oppdatert:
- Vi ser mer og mer kjønnsdiskriminerende reklame og en sexifisering av det offentlige rom, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy, som varsler en skjerpet kamp mot kjønnsdiskriminerende reklame.

Barne- og familieminister Laila Dåvøy har gått til kamp mot reklamen fra klesprodusenten Miss Sixty ved flere anledninger. Nå vil hun ha et sterkere fokus på kjønnsdiskriminerende reklame.

- Vi opplever en backlash i samfunnet. Vi ser mer og mer kjønnsdiskriminerende reklame og en sexifisering av det offentlige rom. Denne typen reklame har bare økt i omfang de siste ti årene, derfor stiller vi spørsmål ved om markedsføringsloven er god nok for å rydde opp i reklamen. Jeg tror likestillingsloven kan være et godt alternativ for å få en sterkere håndheving, et sterkere fokus, sier Laila Dåvøy (KrF) til Aftenposten.

Dåvøy vil ha en bedre ramme rundt dette området og varsler en grundig høringsrunde på forslaget. Blant annet etterlyser hun et bedre lovverk med mer spesifikke regler.

- Du kan gå inn i nesten hvilken som helst kleskatalog, musikkvideo eller ukeblad og se tynne, halvnakne jenter som betraktes som ideal av mange jevnaldrende. Det er overalt, og det bekymrer meg. Du ser reklame hvor guttene får inntrykk av at det bare er å forsyne seg, at det er greit å undertrykke jenter, sier Dåvøy.

Likestillingsombud Kristin Mile vil også gå til kamp mot kjønnsstereotyp reklame, hvis ombudet overtar tilsynsfunksjonen fra Forbrukerombudet.

- Når Brio skal selge sine lekekomfyrer, er det ikke nødvendig å henvende seg spesielt til små jenter og reklamere med at du kan få komfyr som den mor har. I et moderne hjem er det ingen grunn til at barn skal betrakte komfyren som mors domene, sier Kristin Mile til Aftenposten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere