RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Minutter før kjempeflyet lander, må mannskapet dytte vekk kjøretøyet

Foto: Stian Eliassen (Finnmark Dagblad)
Sist oppdatert:
Da gammelt utstyr stoppet måtte Widerøes bakkemannskaper ty til musklene.

Ikke alt gikk helt som planlagt da Lakselv lufthavn Banak lørdag fikk besøk av SAS Airbus A340-maskin, skriver Finnmark Dagblad.

Like før flyet, som kom direkte fra Tokyo med omkring 200 passasjerer, landet fikk nemlig Widerøes bakkemannskap stopp på et kjøretøy utstyrt med transportbånd.

Kjøretøyet, som er beregnet på bagasjelossing, stoppet like ved rullebanen kun få minutter før SAS-flyet landet, og måtte dyttes vekk av bakkemannskapet da det ikke kunne kjøres videre for egen maskin.

– Gammelt utstyr
– Jeg tror ikke de stresset, svarer Tore Samuelsen som er stasjonssjef for Widerøe, på spørsmålet om hvordan bakkemannskapet taklet situasjonen.

At et stort fly skulle lande om få minutter var utvilsomt likevel god motivasjon for bakkemannskapet. Kjøretøyet stod nært rullebanen, som er 45 meter bred. Airbus 340-maskinen er 60,3 meter bred.

Samuelsen forteller at de ikke var sikre på om de hadde behov for transportbåndet da de skulle losse det store SAS-flyet, men de tok den med for sikkerhetsskyld. Flyet skulle nemlig parkeres på forsvarets del av flyplassen, og Widerøe måtte derfor frakte utstyr fra den sivile delen av flyplassen til dette området.

– Transportbåndet som stoppet er gammelt utstyr. Jeg tror kanskje girkassen er gått. Nå er den fjernet fra området, sier Samuelsen, som medgir at det ikke er første gang dette kjøretøyet har stoppet.

– Vi har endel gammelt utstyr, sånn er det, sier han.

– Tar alt på strak arm
Til tross for at kjøretøyet stoppet like ved rullebanen, så berømmer stasjonssjefen arbeidet som ble utført på flyplassen lørdag.

– Vi har fått skryt fra pilotene. De var blitt advart om at det var vanskelig på Banak, men nå vil de anbefale flyplassen og fortelle at denne flyplassen er det minste problem.

– Vi tar alt på strak arm. Dette er ikke første gang vi måtte håndtere en flymaskin av denne størrelsen, vi har hatt mange store her på Banak. Og det er mange som skal ha æren for at vi får skryt. Det er en laginnsats som gjør at vi får det til, sier Samuelsen.

Les flere saker i Finnmark Dagblad her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere