RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Misfornøyde avislesere

Foto: Fotograf:Pål Wilhelmsen Nisja (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Folk flest er lite fornøyd med papiravisene. På bunn ligger tabloidavisene og næringslivsavisene.

Den siste uken har jeg deltatt i en het debatt med endel av landets såkalte gravejournalister i nettgruppen Normedia.

Felles for mange av dem er at de er ganske fornøyd med papiravisene, men kritiske til nettavisene.

Men nå kommer tallene som viser at journalistene er på kollisjonskurs med leserne og kundene: VG, Dagbladet, Finansavisen og Dagens Næringsliv er nær bunnen av listen over kundetilfredshet på Norsk Kundebarometer 2010.

Du kan se hele listen her:Norsk Kundebarometer 2010

Undersøkelsen er gjengitt i Dagens Næringsliv i dag. Avisen slår hardt ned på aviskonkurrentene og slår fast på toppen av sin forside at «Folk er lei VG og Dagbladet».

Det er riktig nok, men det er verdt å merke seg at Dagens Næringsliv selv faller fra 109. til 154. plass (!) på ett år, og at økonomikonkurrent Finansavisen ligger nær bunnen - slått av NSB i kundetilfredshet.

Den eneste papiravisen som kan si seg noenlunde fornøyd med omdømmet er Aftenposten, men også den avisen stuper nedover på listen. Og aller nederst er altså Dagbladet, som er på 190. plass av 190 målte bedrifter, og i særklasse den bedriften med dårligst kundetilfredshet.

Mer enn 6.900 norske forbrukere har deltatt i undersøkelsen, og de er spurt om hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Den soleklare vinneren er Flytoget.

– Det er imponerende at Flytoget går helt til topps i et år som har vært preget av store problemer for jernbanedrift i Norge, sier prosjektleder Pål Rasmus Silseth i Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Hvis man går dypere i tallene, så er resultatene nedslående for papiravisene. Kundene er altså relativt utilfredse, og med unntak av VG og Aftenposten har de lav lojalitet.

Her er tallene for avisene:Lite tilfredse kunder

Dette sammenfaller med årlige tall som viser at papiravisleserne vender produktene ryggen, til tross for at bransjen hvert eneste år mottar indirekte statsstøtte i form av nullmoms for omlag 1,4 milliarder kroner.

Inntil videre fortsetter altså politikerne å sende hundrevis av millioner kroner til papiraviser leserne vender ryggen og er lite tilfreds til.

Nettavisene, som hver eneste dag vinner i kampen om leserne, er ikke målt i denne undersøkelsen. Vi vet altså ikke hva kundene ville svare på en slik undersøkelse, men vi vet at internett er den medieplattformen som stadig flere av leserne velger å bruke.

Paradokset er at den stadig mer populære medieplattformen ikke får fem øre i direkte eller indirekte pressestøtte.

Trøsten for nettaktørene er at papiravisene - tross milliarder i statsstøtte - ikke klarer å kjøpe seg tilfredse og lojale kunder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere