RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mission i 23. etasje

Sist oppdatert:
Fra 23. etasje speider Missions designere utover fjorden og tenker ut hvordan bedrifter skal kommunisere bedre visuelt.

Heisen i Postgirobygget er en opplevelse i seg selv. Det er lett å forstå at Mission ble med på Leo-lasset til Postgirobygget.

Siden daglig leder Bård Annweiler og kreativ leder Gary Swindell startet opp byrået for to år siden, har det i grunnen gått mest oppover for Mission. Det har blitt fjorten ansatte og eierne er på utkikk etter flere. Byrået har så mye å gjøre at det ikke rekker å oppdatere nettsiden sine. Likevel stusser Annweiler og Swindell over besøk fra Propaganda. De synes det er så lite fokus på design i Norge.

- Det er en voksende industri. I utlandet er det mye oppmerksomhet om norsk design. I Norge er det lite diskusjon om design, sier Gary Swindell. Mission har blitt kontaktet av en tysk designpublikasjon og er omtalt i japanske Idea Magazine, blant annet.

Designbyrået skal skape glød

Nå forklarer de Propagandas journalist hva Mission egentlig holder på med og illustrerer med jobben de gjorde for AFF. AFF er en uavhengig stiftelse som utgjør en del av det faglige miljøet ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

Da AFF kontaktet Mission trodde de kanskje det skulle resultere i en ny logo. Mission så helt andre behov. Swindell mener AFF hadde sovet i timen, fordi konkurrentene nå tok mer av markedet.

- Vi tilbød hjelp om det vi så. Vi ønsket å øke selvtilliten deres. Vi mente det var en fordel å kommunisere hva AFF gjorde i stedet for å leve i skyggen av Handelshøyskolen, sier Swindell. Dermed ble det ikke bare logo, men en helt ny identitet for AFF.

- Internt fikk de ansatte en ny piff av fornyelsen og kundene syntes det var et stortartet intitiativ, sier Swindell.

- AFF ble tydelig og fokusert, supplerer Annweiler.

- Noen mennesker ser design som en visuell greie, men det handler mye mer om kommunikasjon, sier Swindell. Designbyrået kommer gjerne inn i bildet når man opplever at identiteten til et selskap eller produkt har mistet litt av gløden eller kraften sin, mener de.

Reklame mer underholdende

Mission har laget en grønn profil for eiendomsmegler Krogsveen, en røff profil til fotograf Pål Laukli, en skarp og kjøkken-inspirert identitet for reklamebyrået Kitchen. Den siste har Mission vunnet flere Visuelt-priser for.

Annweiler tror design får så lite oppmerksomhet fordi reklame er utrolig mye mer underholdende.

- Det er ikke like moro å snakke om nye pakninger, det har ikke like høy underholdningsverdi, sier Annweiler.

- Design handler om å løse en kundes visuelle kommunikasjonsproblem, sier Swindell.

Mørket senker seg i Postgirobygget. Støvsugeren beveger seg høylytt gjennom de eller ganske tomme Leo-lokalene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere