RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mister ukepressen tredjeplassen?

Sist oppdatert:
Fire reklamekanaler slåss om passene i mediemarkedet bak avis og TV. Tre av dem står foran store endringer neste år.

Avis og TV har lenge hatt plassene som de to største kanalene i mediemarkedet, men bak de to mediekanalene begynner det å bli helt åpent.

Lenge har ukepressen hatt tredjeplassen, men de er nå i ferd med å bli utfordret av tre andre kanaler som: radio, nett og utendørs.

Sannsynligvis vil nok ukepressen fortsatt ha et grep om bronseplassen i mediemarkedet til neste år. Hvem som kaprer fjerdeplassen er helt åpent. Helle Thorkildsen i Carat spår at utendørs går av med seieren, men er det egentlig så klart? Nett, radio og utendørs spås alle en stor vekst til neste år, drevet endringer som vil ha stor betydning.

Nettet er i ferd med å seile opp som det største mediet på dagtid. 1,7 millioner nordmenn bruker nettet daglig og stadig flere nettsteder opplever rekordvekst. Ingen andre medier klarer å trekke like mange brukere på dagtid og det er norske annonsører i ferd med å oppdage. Samtidig har hele bransjen samlet seg i en forening, INMA, som har jobbet aktivt for at mediet skal få plass i mediemiksen til de store annonsørene, blant annet ved å jobbe frem felles bransjestandarder. Dette er noe av det som vil bidra til at nettet kommer til å oppleve en kjempevekst til neste år.

Skal vi tro utendørsselskapet Clear Channel er det radio som vil beholde fjerdeplassen bak avis, TV og ukepresse. At radio får en massiv vekst til neste år, er det ingen tvil om. En ny aktør kommer inn i markedet og dermed vil det bli mye større kamp om annonsørenes oppmerksomhet. I likhet med nettet har også kommersiell radio en for liten andel av mediemiksen, i forhold til hvor mange som faktisk tuner seg inn på P4, Radio1 og så videre, hver eneste dag. Dette tror vi vil endre seg med økt fokus på radio som annonsekanal.

Den tredje mediekanalen som vil oppleve en god vekst til neste år er utendørs. Carats Helle Thorkildsen tror utendørsreklamen vil "vinne" med knapp margin. Det er flere grunner til at det kan komme til å skje.

Utendørs har vært gjennom en rivende utvikling de siste årene. Nye annonseformater er i ferd med å ta over for de tradisjonelle plakatene. Bakbelyste plakater, reklamefinansierte leskur og toaletter, bysykler og mobilboards. I tillegg har utendørsbransjen kommet langt i å dokumentere effekten av utendørsreklame, i samarbeid med TNS Gallup. Alt dette er faktorer som kan bidra til å bringe utendørs i ledelsen.

Hvilket medium som kommer til å seile opp som nummer fire, skal ikke jeg forsøke å spå her. Det som er sikkert er at de tre mediene jeg nå har nevnt alle vil puste ukepressen i nakken de neste årene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere