RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mistet oppdriften - styrtet 2000 meter på 37 sekunder

(Hordaland Politidistrikt)
Sist oppdatert:
Propellfly styrtet i havet. Tre nordmenn omkom.

Den 20. juni 2008 forsvant plutselig LN-SFT fra radaren på Flesland. Ulykken skjedde under en såkalt ferdighetsprøve vest for Sotra. Flyet gikk i sjøen cirka 10 nautiske mil vest for Sotra utenfor Bergen. Nå har Havarikommisjonen konkludert med hvorfor.

Skulle steile
Det var under en ferdighetsprøve over havet utenfor Sotra det gikk katastrofalt galt.

De tre om bord, en kandidat, en kontrollant og en fartøysjef, omkom momentant da propellflyet, en Fairchild SA226-T(B) operert av Helitrans krasjet i havet i høy hastighet.

I minuttene før ulykken fikk kandidaten beskjed fra kontrollanten om å manøvrere flyet inntil man fikk såkalt steiling – det vil si at flyet mister oppdriften og faller mot bakken.

Kandidaten skulle deretter gjenopprette steilingen til normal flyging igjen. Det klarte verken han eller fartøysjefen, skriver Bergensavisen.

Dette ble sagt
I rapporten gjengir Havarikommisjonen den siste kommunikasjonen mellom de tre i flyet:

Cirka klokken 10:24:40 kommenterte fartøysjefen:

- OK, da får du stall – du har riktig høyde – minst mulig høydetap.

Tre sekunder senere kommer lyden av ”stall warning på” og kandidat

2 sa:

- OK, max power.

5 sekunder etter at ”stall warning” kom på høres en økning av motorlyden.

10 sekunder etter at ”stall warning” kom på, ropte kontrollanten:

- Sjekk speed! sjekk speed! sjekk speed – gir up!

Noe senere ropte han:

- Hva er det dere gjør på!

- Få han ut av det!

Til dette svarte fartøysjefen:

- Det er håpløst. Det går ikke.

Les flere saker fra Bergensavisen

Tidspress
I sin rapport konkluderer «Statens Havarikommisjon for transport» at en medvirkende årsak til ulykken var at et beskyttelsessystem som skulle forhindre steiling var satt ut av drift og at øvelsen ble gjennomført i skyer og turbulens.

Før øvelsen hadde det vært flere uklarheter, blant annet om hvordan opplæringen skulle foregå, og om prøven skulle gjennomføres i fly eller simulator.

Dette medførte at opplæringen trakk ut i tid og det oppsto tidspress.

Kommisjonen mener at det er flere årsaker til ulykken. Årsakene finnes både i tiden før og under ferdighetsprøvene.

Blant elementene som trekkes fram er at det tok hele seks måneder fra den teoretiske opplæringen ble påbegynt til ferdighetsprøven ble gjennomført.

Modifisert fly
Flyet var også modifisert på en rekke ganger, noe som reduserte flyets ytelser.

Det ble gjennomført to ferdighetstester den aktuelle dagen. Det ble gjort under tidspress. Det var ikke tis til å gjennomgå resultatene fra den første prøven etter landing.

Ifølge kommisjonen var det bare tilfeldigheter som gjorde at ulykken ikke skjedde under den første testen.

Les flere saker fra Bergensavisen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere