RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mistet sexlysten og gråter lett?

(Getty)
Sist oppdatert:
En enkel sak kan være forklaringen på mange av plagene dine.

(SIDE2): At vi trenger søvn er det ingen tvil om, men hvor mye vi trenger er det vanskeligere å vite. Mange har åtte timer som et ideelt mål, men å få til dette i en travel hverdag er ikke alltid like lett. Mange mener imidlertid de klarer seg fint med mindre. Hvor mye søvn du trenger er nok individuelt, og avhenger dessuten av hvor godt du sover.

Her er seks tegn på at du sover for lite.

Du har konstant lyst på mat

Hvis du føler deg sulten hele dagen, uten at du har droppet frokost eller begynt å trene mer, kan det være fordi du har fått for lite søvn, skriver Huffington Post.

På en konferanse om mat og drikkevaner i 2010 ble det presentert ny forskning som påviste en sammenheng mellom lite søvn og produksjonen av hormonet ghrelin. Dette er en aminosyre som finnes i magesekken, og som stimulerer sultfølelsen. Hormonet gjør ikke bare at du føler trang til å småspise, men gir deg også større sug etter karbohydrat- og kaloririke matvarer, ifølge en studie fra 2004. Dette kan være en forklaring på at folk som ikke får nok søvn også har høyere risiko for å bli overvektige.

Du er sippete

Begynner du lett å gråte? Skal det nesten ingen ting til før du får en tåre i øyet når du ser på TV? Mange kvinner skylder på PMS, men det kan være søvnmangel som forsterker følelsene dine. En studie fra 2007 påviste at hjerner med underskudd av søvn hadde 60 prosent større sjanse for å reagere på negative og forstyrrende bilder.

- Det er virker nesten som hjernen går tilbake til mer primitive aktivitetsmønstre, fordi den ikke er i stand til å sette de følelsesmessige opplevelsene i sammenheng, og komme med kontrollerte og passende reaksjoner, skrev forskerne i en uttalelse.

Du er glemsk og ufokusert

Er du ufokusert er det lett å skylde på stress, mye å gjøre eller alder. Men den egentlige årsaken kan være at du ikke har sovet nok. Forskere har satt søvnmangel i sammenheng med en rekke kognitive problemer, altså det som har med oppfattelsen å gjøre. Det kan være roblemer med å følge med på det som skjer, problemer med å fokusere, dårligere konsentrasjon, dårlig hukommelse og lærevansker, eller at du er mindre på vakt og er forvirret.

Du blir ikke kvitt forkjølelsen

Er du konstant snufsete? Føler du at du aldri blir kvitt forkjølelsen? Da bør du kanskje se nærmere på hvordan du sover. En studie fra 2009 slo fast at folk som sover mindre enn syv timer om natten har nesten tre ganger så stor sjanse for å bli forkjølet som de som sover minst åtte timer, skriver Los Angeles Times.

Du er mer klønete enn ellers

Noen morgener står vi opp med feil bein. Vi søler kaffe på nyvaskede klær, snubler i dørstokken, og river ned det vi måtte passere.

Ennå vet vi ikke akkurat hvorfor vi har slike dager, men forskere ved Senteret for søvnforskning ved Standford University, slår fast at trøtte folk har tregere og mindre presis motorikk.

Reflekser blir sløvere, balansen blir vaklende, og evnen til å fastslå dybde dårligere. Fordi du også ofte får problemer med å fokusere, blir tiden du bruker på å reagere forlenget. Dermed klarer du altså ikke å gripe glasset før det faller i gulvet og knuser.

Du er mindre lysten på sengekos

Sliter du eller partneres din med å komme i den rette stemningen på soverommet? Også her kan søvnmangel være hovedårsaken.

Både menn og kvinner som ikke får nok søvn opplever en redusert seksualdrift, og interessen for sex blir mindre. Søvnmangel kan dessuten føre til økte nivåer av stresshormonet kortisol, som heller ikke hjelper.

Én av fem misbruker nesespray

I en ny landsrepresentativ spørreundersøkelse, utført av Ipsos MMI for legemiddelselskapet Weifa, oppgir hver fjerde nordmann (26%) at de bruker nesespray for å sove bedre når de er forkjølet.

Forbruket har ifølge Folkehelseinstituttet vokst med 23 prosent de siste seks årene og i 2012 ble det omsatt nesespray for ca. 250 millioner kroner, og 4,5 millioner enheter ble solgt i Norge. Selv om nesesprayen er effektiv når nesa renner eller er tett, må man være varsom da overforbruk av nesespray kan være vanedannende.

I den samme undersøkelsen svarte 17 prosent av de 1005 respondentene at de har brukt nesespray lenger enn det som er anbefalt.

I aldersgruppa 25-39 år svarte hele 30 prosent at de har overskredet den anbefalte maksimallengden på 10 dagers sammenhengende bruk.

Kvinner er de som hyppigst bruker nesespray og én tredjedel av kvinner bruker nesespray før de legger seg i forkjølelsesperioden.

Søvn forkorter sykdomsperioden og får deg raskere på beina igjen. Mange bruker nettopp nesespray for å bedre søvnkvaliteten ved sykdom.

- Det er flere måter å oppnå god søvnkvalitet på når man er forkjølet. Og én av de som vi vet kan fungere rent medisinsk er faktisk å bruke nesespray før du legger deg. For det den gjør er faktisk å redusere opphovnede slimhinner og øke luftgjennomstrømningen i nesen. Dette bedrer allmenntilstanden, samtidig som mindre hovne slimhinner reduserer risikoen for bakteriell utvikling som kan føre til bihulebetennelse, sier apoteker Marthe Gaarder ved Apotek 1 i Nydalen.

I følge Gaarder bidrar søvn til at kroppens immunforsvar styrkes. Søvn er trolig også viktig for reparering av celler og for energisparing.

TIPS OG RÅD FOR BEDRE SØVN VED FORKJØLELSE:

  • Sov med overkropp og hode litt hevet for å motvirke tett nese
  • Kjølig luft på soverommet får slimhinnene i nesa til å trekke seg sammen noe som gjør nesen mer åpen
  • Rens nesen med saltvann før du bruker nesespray
  • Damp kan hjelpe, hold hodet over en bolle med varmt vann og pust gjennom nesen
  • En kopp varm drikke kan virke lindrende på sår hals
  • Reseptfrie hostesafter, brystbalsam og halstabletter lindrer hoste og sår hals
  • Smertestillende kan dempe plager knyttet til feber og verking i kroppen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere