*Nettavisen* Nyheter.

Mobilen som virker

Foto: FREDERIC J. BROWN (AFP)

Apple tjener milliardbeløp på en enkel idé - en mobiltelefon som gjør det den skal og som virker.

23.07.09 12:21

Ingen har det nøyaktige tallet, men trolig er det solgt over 100.000 eksemplarer av Apple iPhone her i landet. Og nå kommer regnskapstallene som viser at Apple har gjentatt suksessen fra musikkmarkedet til mobilbransjen.

For forbrukerne har mobiltelefoner i mange år vært en prøvelse. Mange har opplevd kort levetid og at nye funksjoner får telefonen til å havarere fordi de rett og slett ikke virker.

iPhone er på ingen måte banebrytende. Konkurrentene har lenge hatt telefoner med GPS og bedre kameraer. Forskjellen er at iPhone er sydd sammen for brukerne, mens flere av konkurrentene bær preg av å være skrudd sammen av ingeniører.

Første kvartal solgte selskapet 5,2 millioner iPhone-telefoner - en syvdobling fra i fjor. I samme periode hadde selskapet et overskudd på 7,6 milliarder kroner.

Apple forlanger stålkontroll over alt som skal på telefonen. De har monopol på butikken der tilleggsprogrammer kjøpes (App Store) og de sjekker og kontrollerer hver eneste applikasjon. Mange leverandører raser og fortviler, men brukerne aksepterer dette.

I dag finnes over 65.000 småprogrammer, og de er lastet ned over 1,5 milliarder ganger på ett år!

Nå er det en god porsjon hype i Apples selvskryt, og det havner gjerne i bakleksen at Nokia og Sony Ericcson selger mange, mange ganger flere mobiltelefoner hver eneste dag.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Paul Sakuma (AP)

Likevel fortjener Apple honnør for at de setter brukeropplevelsen og forbrukeren i fokus. De revolusjonerte den personlige datamaskinen med sin mus som du kunne peke og klikke med (som de forøvrig «stjal» fra Xerox), og de løste den gordiske knuten for musikkdistribusjon med iTunes (som heller ikke var en banebrytende tanke) og nå gjør de hat trick med å skru sammen kjent teknologi på en mye mer brukervennelig måte enn konkurrentene.

Moralen er å lytte til brukerne og sette kunden i fokus. Det lønner seg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag