RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mobiler på klagetoppen

Mobiltelefonene blir mer og mer fancy, men tilbringer stadig mer tid på verksted. Klagene hagler inn til Forbrukerrådet. Kun bilen volder oss mer hodebry.

Hittil i år har 3726 fortvilte kunder henvendt seg til Forbrukerrådet på grunn av mobiltelefoner som ikke virker. I hele fjor kom det inn 5620 klager.

Mobiltelefonene legger seg dermed helt i klagetoppen, langt over datamaskiner og husleie-problemer. Kun bilen volder oss mer problemer, med 7413 klager hittil i år.

Software et problem
Ifølge Forbrukerrådets rådgiver Vivian Mikalsen, er det i økende grad programfeil på de stadig mer avanserte mobiltelefonene som volder kundene problemer.

- Klagetallet har vært jevnt høyt de siste årene, og software har vært et problem lenge, sier Mikalsen til iBergen.no.

For tiden er det Nokias bestselger 6280 som er hovedkilden til irritasjon hos forbrukerne.

- På den telefonen har vi i det siste hatt langt flere henvendelser enn normalt, sier Mikalsen.

To forsøk på å reparere
Ifølge Forbrukerrådet, har kunden rett på å heve kjøpet hvis forhandleren ikke klarer å ordne opp i problemene.

- Forhandleren har to forsøk på å reparere telefonen. Tredje gangen det skjer, skal du ha pengene tilbake, eller ny vare, sier Mikalsen til iBergen.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere