*Nettavisen* Nyheter.

Modeller og motorer - BMW

Med 15 modeller og 27 motoralternativer, skal det noe til å skaffe seg full oversikt over BMWs modellpalett. Vi hjelper deg på vei med dagens artikkel

19.05.08 00:32

Den som leste første artikkel i vår "Modeller og motorer"-serie, fikk muligheten til å skaffe seg full oversikt over motoriseringen i de ulike Mercedes-Benz-modellene.



Denne gangen tar vi for oss BMW, som heldigvis er noe mindre komplisert enn Mercedes-Benz. Mens Mercedes-Benz kan skilte med 14 grunnmodeller, er BMWs modellrekke begrenset til åtte: 1-serie, 3-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X5 og Z4. Og mens Mercedes-Benz har 32 motoralternativer å velge blant, er BMWs motorpalett begrenset til 27 kraftkilder.



Flere modellvarianter

Det betyr imidlertid ikke at det er gjort i en fei å få full oversikt over BMWs modell- og motorutvalg. For det første finnes flere av grunnmodellene i flere varianter. 3-serie finnes for eksempel både som sedan, stasjonsvogn, kupé og kabriolet, mens 6-serie er tilgjengelig med stål- eller stofftak.



I tillegg må vi slite med mange av de samme forvirrende elementene som det vi måtte da vi skulle lære oss Mercedes-Benz-motorene. Blant disse elementene er forvirrende betegnelser, ulike effektversjoner av samme motor, flere motorer med likt slagvolum og stadig introduksjon av nye kraftkilder.



Forvirrende betegnelser

La oss starte med de forvirrende betegnelsene først. I likhet med Mercedes-Benz har også BMW forlatt praksisen som innebar at bilmodellens betegnelse ga klar informasjon om motorstørrelsen. Riktignok stemmer fortsatt de fleste modellnavn overens med slagvolum, men det finnes dessverre en rekke unntak. BMW 316i Touring har for eksempel ikke en 1,6-liters motor, men en 1,8-liter. 545i har en 4,4-liter, 750i har en 4,8-liter og 535d har en 3,0-liter.



Flere effektversjoner

Som de fleste andre bilprodusenter opererer også BMW med ulike effektversjoner av enkelte motorer. Et eksempel er 4,8-literen, som i BMW X5 4,8iS yter 360 hestekrefter og 500 newtonmeter. I 7-serie yter 4,8-literen henholdsvis 367 hestekrefter og 490 Nm.



Likt slagvolum, ulik effekt

Det som forvirrer minst like mye, er ulike motorer med identisk slagvolum. BMW har for tiden hele tre 2,0-litere, tre 2,5-litere og to 3,0-litere. Samme fenomen gjør seg faktisk gjeldende i enda sterkere grad på dieselsiden, der BMW har utviklet fire 2,0-litere og fire 3,0-litere. 2,0-litersmotorene yter henholdsvis 115 (318d Touring), 122 (118d), 150 (318d Touring/X3) og 163 hestekrefter (120d/320d). Treliterne yter 204 (330d Touring/X3), 218 (530d/X5), 231 (730d/kommende 330d) og 272 hestekrefter (535d). Også maksimalt dreiemoment varierer fra motor til motor.



Nye motorer

Som om ikke dette skulle være nok, pågår det en stadig utskifting av kraftkilder. Den siste tiden har BMW blant annet introdusert en ny 2,5-liters rekkesekser (218 hk), en ny 3,0-liter (258 hk) og tre nye dieselmotorer.



Systematisk oversikt

Det er altså ikke gjort i en håndvending å tilegne seg full oversikt over de ulike BMW-motorene. Ved å systematisere motorer og modeller, øker imidlertid mulighetene. Og det er nettopp det vi har gjort. Ved å klikke på lenkene under finner du oversiktlige tabeller med tekniske data for samtlige BMW personbilmotorer.



Få full oversikt her:



Modeller og motorer: BMW

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.