RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Raser mot at syklister prioriteres:

Mona Levin: - Sykkelstiene er renskrapet, mens gående går med livet i hendene


Mona Levin raser mot forskjellsbehandlingen mellom gående og syklister, og maner til opprør på vegne av gående i hovedstaden.
Mona Levin raser mot forskjellsbehandlingen mellom gående og syklister, og maner til opprør på vegne av gående i hovedstaden. Foto: Montasje: Heidi Schei Lilleås/Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
- Vi burde marsjere mot Rådhuset med fakler, tordner samfunnsdebattanten.

All snøen som får skientusiastene til å juble, skaper trøbbel i hovedstaden.

Du kan ikke unngå å legge merke til det; polerte sykkelstier, mens fortauene er glatte og strødd med vekslende hell.

Og - stadig flere fotgjengere som velger å gå i sykkelbanen fordi der er det svært få syklister å se.

En av dem som reagerer kraftig på dette er samfunnsdebattant Mona Levin.

Les også: Tredobler utbygging: Slik blir sykkel-Oslo i fremtiden

På Facebook skriver hun at:

«Sykkelstiene er renskrapet. Det kommer sikkert to syklister i døgnet. Fra Fodora. Men gående går med livet i hendene. Vi burde marsjere mot Rådhuset med fakler (og sand eller salt for sikkerhets skyld). Vi burde gjøre opprør. Hvorfor gjør vi ikke opprør mot de idiotiske prioriteringene?»

- Gå i sykkelstiene

Levin sier til Nettavisen at hun oppfordrer alle fotgjengere til å gå i sykkelstiene.

- Når det blir fullt nok der, kanskje kommunen rengjør fortauene for syklistene, sier hun til Nettavisen.

Hun sier det er et snev at humor i Facebook-innlegget, men mest alvor.

- Hele Oslo burde protestere høylytt mot prioriteringene som fører til at skattebetalerne, unge og gamle, faller og brekker det ene og det andre. Bare jeg kjenner til mange tilfeller i min krets, sier hun engasjert.

- I 2016 øremerket byrådet 20 millioner kroner til helårsdrift av sykkelveier. I 2017 økte dette budsjettet til 23 millioner kroner, og i 2018 øker det ytterligere med 6 millioner kroner.

- Syklistene kan vente til våren

Selv utstyrer hun seg med brodder:

- Jeg ser folk falle rundt meg, og det er slett ikke bare «gamliser». Hva koster alle bruddene og operasjonene som følge av fall samfunnet? Dette kan ikke være god nasjonaløkonomi. Nei – Norge er et vinterland, syklistene kan vente til våren når det likevel er så få av dem. Vi kan ikke ha det slik at fortauene nedprioriteres, sier hun.

43 millioner til sykkelstier

Oslo kommune opplyser at de prioriterer å holde deler av sykkelveinettet frie for snø og is gjennom hele vinteren.

- I 2016 øremerket byrådet 20 millioner kroner til helårsdrift av sykkelveier. I 2017 økte dette budsjettet til 23 millioner kroner, og i 2018 øker det ytterligere med 6 millioner kroner. De økte bevilgningene innebærer at en stadig større del av sykkelveinettet holder høy standard året gjennom, heter det på kommunens hjemmesider.

Kommunikasjonsrådgiver ved Ahus, Jan-Eirik Vestnes, sier til Nettavisen at de har fått inn rekordmange hoftebrudd hittil i år. - Vi registrerte 94 i januar, mot normalen på 60, sier Vestnes.

48 fallskader per døgn

«Ekstremglatta» merkes på Legevakten. Der var det per 6. februar registrert 48 fotgjengere med fallskader per døgn - eller til sammen 1800 - i 2018, ifølge NRK.

– Det har vært en hektisk start på 2018. Snø i marka og is i byen gir store utslag på skadestatistikken. Vi har rundet 1800 fotgjengere som har falt på vei og fortau hittil i år, og vi har bare kommet så vidt inn i februar, så dette er et høyt tall, sa avdelingsoverlege Knut Melhuus ved Oslo skadelegevakt.

Skadene oppstår naturlig nok i kroppsdelen som treffer bakken, med håndledd som mest utsatt.

Nettavisen har vært i kontakt med Legevakten som forteller at Melhuus ikke er tilgjengelig for ytterligere kommentar fredag.


Rekord i antall hoftebrudd

Kommunikasjonsrådgiver ved Ahus, Jan-Eirik Vestnes, sier til Nettavisen at de har fått inn rekordmange hoftebrudd hittil i år.

- Vi registrerte 94 i januar, mot normalen på 60, sier Vestnes.

- I hvor stor grad er glattisen årsaken til det?

- Det vet vi ikke, vi jobber med et dypdykk i tallene, sier han.

Les mer: Unormalt mange fallskader i Oslo så langt i år

- Strødd rekordmye

- Vi strør og strør, sier Joakim Hjertum.

Seksjonsleder Joakim Hjertum for veiforvaltningen i Bymiljøetaten i Oslo innrømmer overfor NRK at grusprodusentene sliter med å holde tritt med å levere nok.

- Vi har hittil i år strødd 25.500 tonn med grus på glattisen i vinter - hvilket er rekord. Det er litt over 10.000 tonn mer enn i fjor vinter, sier Hjertum til Nettavisen - og legger til at:

- Det er lagt en betydelig innsats for å strø vei og fortau. Vi strør og strør, hver dag og natt. Men været gjør det vanskelig, spesielt med all isen, for ofte fester ikke grusen seg, sier Hjertum til Nettavisen.

På egen risiko

- Hva synes dere om at folk velger å gå i sykkelfeltet?

- Da går man i kjørebanen, så det må man være bevisst. Jeg synes det er viktig å si at prioriteringen av fine sykkelfelt ikke går på bekostning av fortauene for de er inkludert i den samme satsningen.

- Men det ser ikke slik ut på bildet over, fra Ullevålsveien?

- Det ser ikke ut som om vi har vært her nylig, for det ligger også snø i kjørebanen. Slik kan det være under og rett etter et snøfall, svarer han.

- Fortauet her skal holde høy standard, med god fremkommelighet, så her skal det ikke være mye snø, legger han til.

- Hvilke råd vil du gi fotgjengere?

- Sko deg etter forholdene, gå forsiktig - og gi oss tilbakemelding hvis du har noe å utsette!

Les mer: Oslo har strødd ny grusrekord

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere