RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Morten trodde han hadde gjort et røverkjøp, så ble det stille

FIKK IKKE VAREN: Morten Horsevik fikk aldri varen han hadde sagt ja til å kjøpe. Forbrukerrådet anbefaler folk å vite mye om selgeren før man avtaler kjøp. Bildet til venstre viser hvordan salg og kjøpe ofte foregår på Facebook. Foto: Privat/Skjermdump Facebook.
FIKK IKKE VAREN: Morten Horsevik fikk aldri varen han hadde sagt ja til å kjøpe. Forbrukerrådet anbefaler folk å vite mye om selgeren før man avtaler kjøp. Bildet til venstre viser hvordan salg og kjøpe ofte foregår på Facebook. Foto: Privat/Skjermdump Facebook.
Forbrukerrådet har mottatt flere klager på slike kjøp.

De siste årene har det blitt opprettet en mengde kjøp- og salgsgrupper på Facebook. Her selges alt fra biler, møbler, klær og båter. Men det er ikke alltid godt å vite hvilke regler som gjelder på disse gruppene, skriver Nordlys.

På kjøp- og salgsgruppen «Selge – Kjøpe - Bytte - Gi Bort – Harstad» har det oppstått en diskusjon om reglementet etter at en bruker skrev at dem hun hadde avtalt kjøp med, ikke dukket opp.

Se også: Kunne ha slettet alle bildene på Facebook

Billige bildeler

Mens noen skrev at man bør kunne velge selv om man vil hente varen eller ikke, mente andre at har man inngått avtale, må man dukke opp.

En av dem som deltok i diskusjonen var Morten Horsevik. Han har tidligere opplevd at han inngikk avtale om å kjøpe noen bildeler, for å så ikke få tak i selgeren.

- Han hadde tatt en ganske lav pris for delene, så jeg tenkte jeg hadde gjort et røverkjøp, men klarte ikke nå ham. Til slutt blokkerte han meg på Facebook, så det ble ikke noe av det kjøpet. Det var en ganske useriøs handel.

Han forteller at for ham er reglene krystallklare.

- I budrunden kan begge trekke seg, men har man inngått avtale, må man holde seg til den.

Se også Statsministeren hylles etter Facebook-svar

Ikke angrerett

Helene Falch, regiondirektør for Forbrukerrådet i Troms og Finnmark, forteller at de innimellom behandler saker som dreier seg om om kjøp som har skjedd på Facebook. Da handler det ofte om brukte ting som er kjøpt usett, og som viser seg å være i dårligere stand enn man først trodde.

Du kan lese hele artikkelen her.

- Når det gjelder rettigheter ved kjøp gjennom Facebook, er de det samme som når man kjøper fra privatpersoner ellers. Da er det to år reklamasjonsrett, men det er viktig at man sier ifra med en gang.

Det er imidlertid ikke angrerett når man kjøper noe hos privatpersoner. Falch forteller at har man bydd på en vare og inngått avtale med selger, er det bindende.

- Nettbutikker av næringsdrivende har ofte angrerett, men slik er det ikke ved privatpersoner.

Les også: Skrev samisk - ble kastet ut av Facebook-gruppe

- Undersøk

Hun anbefaler folk å kontrollere at varen er som den skal før man avtaler et kjøp.

- Et tips er å møte opp og se varen før du betaler. Og betaler man på forhånd uten å ha godkjent varen, er det lurt å bruke kredittkort.

Det er også viktig å vite mer om selgeren enn bare telefonnummeret.

- Skaff deg gjerne så mye informasjon om selgeren som mulig før du inngår avtale.

Du kan lese hele artikkelen her.

Forbrukerrådet har laget en egen kontrakt som man kan bruke ved kjøp og salg av ting. Denne finnes her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere