*Nettavisen* Nyheter.

Mot et nytt godt tankår

2005 har ikke nådd opp til 2004s historisk høyder, men i historisk perspektiv er det et sterkt år. Indikasjonene fra futuresmarkedet peker mot et godt år for skipsreder John Fredriksen & co også neste år

19.05.08 00:20

iMarkedet.no har gjort en gjennomgang av hvordan aktørene i tankmarkedet rett før jul ser tankmarkedet neste år basert på handelen med futureskontrakter på shippingbørsen Imarex. Forwardkurven peker mot et nytt godt år sett i et historisk perspektiv, selv om det indikeres videre fall i forhold til det knallsterke 2004 og historisk gode 2005.



Nye bunner

Kvartalskontraktene på Imarex for VLCC-referanseruten fra den Arabiske Gulfen til Japan priser nå inn en topp i første kvartal med en rate på 61.000 dollar pr. dag i snitt. Deretter er ventet å falle i sesongmessig mønster til en bunn i tredje kvartal på 35.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.



Ratnene på dagbasis vil nok som i år havne godt under dette i perioder, siden futureskontraktene baserer seg på snitt for alle de tre månedene i kvartal.



Det prises inn en oppgang igjen i fjerde kvartal, hvor futureskontrakten nå ligger på 56.100 dollar pr. dag. Tilsammenligning er snitt raten i spotmarkedet hittil i desember på 120.000 dollar pr. dag.



Kalkulert for 2006 er raten ifølge aktørene på Imarex ventet å havne omkring 47-48.000 dollar pr. dag. Snittet hittil i år for reiser fra Gulfen til Japan ligger på 61.000 dollar pr. dag.



Suezmax i samme mønster

Suezmax’ene som trader på referansestrekningen Vest-Afrika til østkysten av USA har hittil i 2005 hadde en gjennomsnittlig dagrate på 48.000 dollar pr. dag. Neste år er toppen ventet allerede i januar hvor det prises inn dagrater på 59.000 dollar pr. dag på Imarex.



Deretter er ratene ventet å falle til knappe 28.000 dollar i andre kvartal og en bunn ned mot 25.000 dollar pr. dag i tredje kvartal. Det er ventet en tilstramming i fjerde kvartal med rater opp mot 40.000 dollar pr. dag.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.