RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor skryter han av å oppfylle løftene til Jens

Samferdselminister Ketil Solvik-Olsen forsøker å forklare et samlet pressekorps hvorfor samferdselsbudsjettet ikke var så spennende som mange hadde forventet.
Samferdselminister Ketil Solvik-Olsen forsøker å forklare et samlet pressekorps hvorfor samferdselsbudsjettet ikke var så spennende som mange hadde forventet.
Solvik-Olsen skryter av løfter Jens ga - dropper sine egne.

OSLO S (Nettavisen): Det var en relativt avmålt samferdselsminister som onsdag ettermiddag møtte pressen på Oslo S.

Han hadde på forhånd betegnet seg som en budsjettvinner, men da forhenget ble fjernet onsdag formiddag, var samferdselsbudsjettet preget av to ting: Oppfyllelse av løftene som den rød-grønne-regjeringen kom med i Nasjonal Transportplan (NTP) - og et ganske betydelig fravær av oppfyllelse av egne valgløfter.

Ingen bomstasjoner ble fjernet. Ingen overraskende veiprosjekter får oppstart. Ingen veiprosjekter loves ferdigstilt lenge før tiden. Jernbaneverket får ikke så mye penger de mener de trenger for vedlikehold. Ingen veiprosjekter får reduserte bompengesatser - utover oppfølging av tidligere løfter.

Vil forbedre elendige norske veier

Den store budsjettvinneren ble i stedet vedlikehold av veinettet, noe som gjorde at prosentsatsene peker «riktige» vei.

Solvik-Olsen var klar over at mange ikke anså dette som veldig sexy.

- Først skal vi ta vare på det vi har. Vi skal stoppe vedlikeholdsetterslepet. Så skal vi sørge for at prosjektene som er satt igang gjennomføres på en så rasjonell måte som mulig. I dag er det ofte slik at man setter i gang masse, uten nok ressurser, slik at ting blir utsatt og tar lang tid - og så får Vegvesenet skylda, mens de egentlig gjør så godt de kan med de rammene de har, sa samferdselsministeren.

- Dette handler ikke bare om penger, men strukturendringer for raskere prosesser og å endringer som gjør at man får mer for pengene, sa Solvik-Olsen.

- Mange av de tingene vi nå gjør, vil få effekt om to-tre-fire år frem i tid, og desto viktigere er det at man starter nå. Vi hadde ikke fått bompengereform uten regjeringsskifte, og det er ganske bra, om jeg må si det selv, påpekte samferdselsministeren.

Tunge strukturendringer

Solvik-Olsen er for tiden aller mest opptatt av å legge til rette for å kunne gjøre større satsinger om et år eller to.

- Blant annet så dobler vi planleggingsressursene, slik at planene skal være klare når pengene kommer, sa Solvik-Olsen.

I dag er situasjonen slik at Statens Vegvesen vil ha relativt liten nytte av en gigantisk budsjettøkning, fordi prosjektene ikke er ferdig prosjekterte.

- Vi kan få til veldig mye om vi har en OK forutsigbarhet. Men det er ikke slik at vi kan bruke alle pengene som vi får bevilget i november i februar, forteller vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Nettavisen.

Vegvesenet har allerede vært gjennom en massiv aktivitetsøkning de siste årene. Moe Gustavsen forteller til Nettavisen at endringene som nå gjøres, vil gjøre at de kan være klar for en videre kraftig økning i fremtiden.

En symbolsk nedstenging av en bomstasjon hadde en ikke plass til, alt kommer samtidig i den store bompengereformen om et knapt års tid, der antall bompengeselskaper skal reduseres dramatisk og rammebetingelsene endres.

Vil effektivisere før pengene kommer

Verken syklister, jernbanen eller bredbåndsbransjen har fått det de mener de trenger.

Ifølge Solvik-Olsen handler dette i stor grad om at en vil effektivisere pengebruken, slik at en får mer for pengene, før pengene bevilges.

Solvik-Olsen trekker frem et eksempel fra Nord-Norge der graving av en fiberkabel på dyreste måte ville koste nær en milliard kroner, mens det på billigste måte kostet i underkant av 300 millioner kroner.

- For meg er det viktigere at bransjen får bedre rammevilkår, og som i dette tilfellet sparer en for 700 millioner kroner, fremfor at vi bruker 50 millioner kroner på subsidier, sa Solvik-Olsen.

Både for jernbanen og syklistene innrømmer Solvik-Olsen at en ikke leverer det som i utgangspunktet må til.

- For jernbanen mangler det drøyt 300 millioner kroner, men vi har satt i gang effektiviseringsjakten, og de pengene mangler bare om vi ikke får til noen forbedringer.

- For sykkelveier har vi sett at det koster uforholdsmessig mye å bygge nye veier, selv der hvor en ikke skal løse ut dyre eiendommer. Her må vi se på hva som gjøres galt, slik at vi kan få mer for pengene. Målene i Nasjonal Transportplan er ikke redusert, men vi utsetter investeringene for å få mer for pengene, sa Solvik-Olsen.

Bilavgiftene røres heller ikke

Regjeringen skryter av at de kutter bilavgiftene med 1,35 milliarder kroner, primært fordi en kutter omregistreringsavgiften og at en får en effektiv nedgang i bilavgiftene siden avgiftene ikke røres.

Statssekretær Jørgen Næsje

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet sier til Nettavisen at en ikke ønsket å gjøre noen endringer på drivstoffavgifter og nybilavgifter før til neste år.

- Det er et utvalg som jobber med en helhetlig gjennomgang, hvor vi skal se på hvordan vi får sikrere og mer miljøvennlige biler, og vi må la de få jobbe ferdig. Vi må først se hva slags anbefalinger de kommer med, sier Næsje.

Konklusjonen her vil trolig legges frem i forbindelse med fremlegging av revidert statsbudsjett, men fordi store endringer i avgifter tradisjonelt sett ikke skjer i forbindelse med revidert budsjett, vil nye bilavgifter trolig ikke komme før statsbudsjettet for 2016.

- Mange er jo skuffet over dette, og særlig mange mener at oppladbare hybrider fortjener en endring.

Volvo V60 Plug-in Hybrid er en av bilene som ikke får den avgiftslettelsen mange hadde håpet på - i påvente av en større gjennomgang av alle bilavgifter.

- Vi ønsker ikke en løsning nå hvor vi begynner og sette opp og ned avgifter, før og etter en stor endring. Men når det gjelder hybridbiler synes jeg debatten er litt rar innimellom. Hybridbilene har i utgangspunktet allerede svært lave avgifter på grunn av CO2-fordelen, påpeker Næsje.

Flere av dagens oppladbare hybrider har bare en håndfull tusenlapper i engangsavgift. Prius Plug-in betaler for eksempel bare 5725 kroner i engangsavgift

Samtidig er det andre større biler, som for eksempel Volvo V60, som komemr uheldig ut med over 122.000 kroner i avgift, primært grunnet høy effekt på forbrenningsmotoren.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere