RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skuffer alle som vil kjøpe ny bil

Om du hadde håpet på lavere bilavgifter fra nyttår på nye biler, blir du skuffet.
Om du hadde håpet på lavere bilavgifter fra nyttår på nye biler, blir du skuffet. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Endrer verken engangsavgiften eller drivstoffavgiftene.

Partiene som i dag sitter i regjering, har i mange år vært sterkt kritisk til bilavgiftene i Norge.

I statsbudsjettet som legges frem nå, kuttes bilavgiftene med 1,3 milliarder kroner.

Først og fremst er det snakk om å redusere omregistreringsavgiften med 35 prosent, noe som betyr at det å kjøpe bruktbil vil bli vesentlig mindre kostbart.

I summen på 1,35 milliarder endres også den såkalte «vektårsavgiften» for lastebilnæringen, engangsavgiften for motorsykler og snøscootere reduseres med 30 prosent i snitt og årsavgiften for campingtilhengere fjernes.

Rører ikke nybilavgifter

Den store overraskelsen er at det ikke gjøres noen endringer overhodet på engangsavgiften på nye biler, som hvert eneste år har blitt trinnvis justert.

I stedet venter regjeringen med å gjøre noen endringer frem til revidert budsjett i høst.

- Regjeringen vil vurdere kjøretøy- og drivstoffavgiftene helhetlig med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg. Det tas sikte på å kunne presentere gjennomgangen for Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2015, skriver regjeringen.

Det betyr at det for eksempel ikke legges opp til bedre forhold for oppladbare hybridbiler, noe mange har påpekt som skrikende nødvendig.

- Mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne

Dette skuffer Norges største bilimportør Møller Gruppen, som med Audi, VW og Skoda har omtrent en firedel av det norske nybilmarkedet:

- Norge er fortsatt langt fra Stortingets mål om at nye biler i gjennomsnitt skal slippe ut under 85 gram CO2 per kilometer. Supermiljøbiler som de ladbare hybridene Golf GTE og Audi A3 e-tron er helt nødvendig hvis Norge skal nå utslippsmålene. Nå håper vi Stortinget vil vri bilavgiftene i mer klimavennlig retning, uttaler administrerende direktør Terje Male.

Også NAF er svært skuffet.

– Vi er overrasket over at en borgerlig regjering ikke følger opp en god trend med avgiftslette for miljøvennlige og trafikksikre biler, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

– Vi er skuffet over at regjeringen ikke griper sjansen og gjør vanlige familiebiler med lave utslipp enda rimeligere. De er rett og slett mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne, sier NAF-sjefen.

- Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier. Det må være minst 30 000 ladbare hybrider på norske veier i 2020, og da må denne biltypen hjelpes inn på markedet. Nå blir dette i beste fall forsinket.

Endrer ikke andre bilavgifter

Det har vært ventet at regjeringen ville gjøre noe med avgiftsforskjellen mellom diesel og bensin, men det gjøres ingen endring i avgiftene på drivstoff eller årsavgift frem til denne endringen legges frem. 

I de 1,35 milliardene som regjeringen snakker om lettelser i bilavgifter, ligger verdien av at disse avgiftene ikke indeksjusteres. For veibruksavgiften utgjør det 310 millioner.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere