RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mulig vendepunkt

Sist oppdatert:
Etter en oppgang i supertankerratene de siste par ukene, så kan stemningen i tankmarkedet endelig snu
Det går frem av den ukentlige markedsrapporten fra skipsmeglerhuset Fearnleys.

Ratene for eldre supertankere med enkle skrog har de siste dagene vist en negativ utvikling, mens enhetene med doble skrog fortsatt holder seg på tresifrede rater. Det har vært en økende differansen mellom de to grupppene, men Fearnleys mener det er et spørsmål om differansen kan begynne å presse ned ratene også for de moderne enhetene for lastene i slutten av oktober.

Det er nå ventet 56 VLCC’er ledige i den Arabiske Gulf de neste 30 dagene, mot 50 for en uke siden. Det sluttes nå på worldscale 105 fra Gulfen til Japan, som er på samme nivå som for en uke siden. Ratene til Singapore er opp 5 poeng til ws 110.

Vestover har ratene krabbet etter og ligger nå på 102,5 etter et løft på 20 poeng den siste uken. I Vest-Afrika er ratene opp 5 poeng til ws 100.

Suezmax-markedet har vist et stadig fastere utvikling i kjølvannet av orkanen Rita som har rammet USAs oljeproduksjon i Mexico-Gulfen. Det har gitt økt aktivitet i et marked preget av mangel på tonnasje. Ratene er opp 42,4 poeng til ws 160. I det Indre Middelhav er ratene opp 50 poeng til ws 160 blant annet som følge av utviklingen i Vest-Afrika melder Fearnleys.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere