RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Murdoch selger seg ut av Chelsea

Sist oppdatert:
Rupert Murdochs BSkyB selger sin andel av Chelsea til den nye russiske eieren som har snudd opp-ned på London-klubben. Eierskap i fotballklubber er ikke lenger kjernevirksomhet for Murdoch.

På 90-tallet kjempet flere mediegiganter i Storbritannia en knallhard kamp for å skaffe seg de rådyre rettighetene til en attraktive eliteserien i engelsk fotball, kalt Premiere League.

En vanlig strategi var å kjøpe en eierandel i en av toppklubbene og sørge samtidig for at man ble hovedpartner på mediesiden.

Det er BSkyB, hvor den australske mediemogulen Rupert Murdoch eier 36 prosent, som så langt har stukket av med kontrakten som de har sendt på betal-TV.

Nå uttaler en talsmann for selskapet at eierskap i fotballklubber ikke lenger ligger innenfor det selskapet betrakter som kjerneinvesteringer. Mediaguardian melder at selskapet dermed har solgt sine 9,9 prosent, som er maksimum av hva et medieselskap har lov å eie i en fotballklubb, til Roman Abramovitsj.

Propaganda får bekreftet av en talsmann for BSkyB at selskapet fra mars 2000 har eid 9,9 prosent i selskapet Chelsea Village plc som nå selger til russeren. I tillegg har det eksistert en fem års-avtale om at Murdoch-selskapet skal fungere som media-agent for Chelsea Village i fem år i tillegg til at det finnes et joint venture mellom BSkyB og Chelsea Village som skal utnytte medie- og Internett-rettigheter. De to siste virksomhetene er ikke påvirket av kjøpet.

Murdoch betalte 40 millioner pund (465 millioner kroner) for Chelsea-aksjene i år 2000 og selger eierandelen til en milliardær som har feid inn som en vind i engelsk fotball i sommer.

39-årige Abramovitsj er blant de yngste i rekken av Russlands nyrike som la opp sine formuer under den kaotiske gjenoppbyggingen av landet. Det er blitt stilt spørsmål ved hvordan han har tjent deler av sin formue, men russerne har foreløpig ikke tatt noe oppgjør med privatiseringen av statlig virksomhet som gjorde enkelte rike over natta

Chelsea er kjent for å handle inn dyre spillere for å oppnå oppmerksomhet og medieomtale. Og flere ganger har det nesten endt det med økonomisk ruin. Russeren reddet den gjeldstyngede fotballklubben i denne omgang ved å skaffe seg kontrollen for 700 millioner kroner (93,75 prosent), deretter slettet gjeld på nærmere én milliard kroner.

Abramovitsj har også brukt 430 millioner kroner på en ungdommelige kvartett som han umiddelbart kjøpte etter han kom inn og har hatt en lang liste med stjernespillere han gjerne vil ha tak i. Han er villig til å bla opp 562 millioner kroner for å skaffe seg ytterligere tre spillere.

Financial Services Authority (FSA), som overvåker aksjemarkedet på øyriket, har forøvrig satt i gang en gransking av transaksjonene. Endel av selgerne i Chelsea Village plc nå gått etter i sømmene for å finne ut hva som er skjedd i forkant av salget til Abramovitsj' selskap, Chelsea Limited, og hvem som egentlig har kontrollert aksjene i Chelsea Village.

Men Chelsea er ikke den eneste klubben som har medieselskap på eiersiden. BSkyB eier også 9,9 prosent i Manchester United, 8 prosent i Leeds, 9,9 prosent i Manchester City og 4,8 prosent of Sunderland.

Og konkurrentene har også forsøkt seg, kabelselskapet NTL kjøpte seg inn i Newcastle United, Aston Villa, Middlesbrough, Leicester City, Glasgow Rangers og Celtic for flere hundre millioner pund. Eventyret endte med 12 milliarder pund i gjeld og konkurs.

Også Granada har kjøpt seg inn i to klubber, Arsenal (5 prosent) og Liverpool (9,9 prosent). Ifølge Mediaguardian akter Granada å kjøpe seg ytterligere opp i Arsenal, men må vente til de har kommet seg over kollapsen i ITV Digital og klart å fusjonere med konkurrenten Carlton for de blar opp 30 millioner pund for 4,99 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere