RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mystisk maskert person herjer norske kirker

Cave Canem Slagen kirke
Cave Canem Slagen kirke Foto: Privat
Sist oppdatert:
Kopierer Martin Luther, og politiet jakter på ham.

En mann (eller kvinne?) kledd i kappe har de siste tre ukene «angrepet» tolv kirker i østlandsområdet.

Ingen vet hvem dette er, men personen skjuler seg bak aliaset «Cave Canem», som er latin for «Vokt dem for hunden».

Han kaller selv de nattlige kirkebesøkene for «angrep», og det han gjør er å henge opp plakater på kirkedørene, ikke ulikt slik Martin Luther opererte for snaut 500 år siden.

Vet du noe om saken? Kontakt Nettavisen på vaktsjef@nettavisen.no , eller ring 21 00 60 10.

- Ikke satanisme
Kirkene personen skal ha «angrepet», er (med kommuner i parentes): Heggen (Modum), Tranby (Lier), Slagen (Tønsberg), Asker (Asker), Hof (Hof), Tuft (Kongsberg), Konnerud gamle kirke (Drammen), Bingen kapell (Øvre Eiker), Snarum (Modum), Borre (Horten), Sjåstad (Lier) og Sylling (Lier).

- Skaper ubehag
Politiet har startet etterforskning av det som har skjedd.

- Vi har opprettet en undersøkelsessak på det, og har sendt det som er sikret til Kripos for teknisk bistand og undersøkelse, sier politibetjent Frode Presthus ved Modum lensmannskontor til Nettavisen.

To kirker i deres distrikt har fått de mystiske oppslagene hengt opp på kirkedøra. Kors er også satt opp ned ved kirkedørene.

- Hvorfor har dere valgt å etterforske dette?

- Det trenger ikke å ha skjedd noe straffbart, men det skaper et vist ubehag det som har skjedd, så vi ønsker å finne ut av det, sier Presthus.

Kripos vil blant annet se etter fingeravtrykk og eventuelle DNA-spor.

- Har dere mistanke om hvem som står bak?

- Nei, svarer politibetjenten.

Ligger lavt
Cave Canem ligger foreløpig lavt i terrenget.

- På nåværende tidspunkt er det ikke ønskelig med dialog, da man fortsatt holder på med angrepet, uttalte Cave Canem i en epost til Bygdeposten tidligere i måneden.

Personen benekter at det er satanisme han bedriver, til tross for korset han bærer med seg, som han holder opp ned.

- Dette er ikke en promotering av satanisme. Ingen gud, ingen djevel - kun mangfoldige vrangforestillinger. Et snudd kors har ikke alltid representert satanisme – selv om det er slik vi som oftest tolker det, sier Cave Canem til avisen.

Prost Tormod Moviken ved Snarum kirke, en av de angrepne kirkene, reagerer ikke på innholdet i plakatene til Cave Canem.

- Det ser jo ut til at han eller hun mener at religion ikke kan føre til sannheten, sier Moviken til Bygdeposten.

Oppslaget i sin helhet
Her kan du lese oppslaget som ble hengt opp på blant annet Snarum kirke, i sin helhet:

Våre såkalte veiledere river menneskerasen fra hverandre!

Djevelen og en venn går nedover gaten, da de fremfor seg ser en mann bøye seg ned for å plukke opp noe fra bakken, ser på den, og putter den vekk i lommen. Vennen spør djevelen, ”Hva var det han plukket opp?” Djevelen svarer, ”Han plukket opp en del av sannheten.” ”Det er en svært dårlig affære for deg da,” sier vennen. ”Å, ikke i det hele tatt”, svarer djevelen, ”Jeg skal hjelpe ham med å organisere det.”

Sannhet er et land uten stier, og man kan ikke nærme seg den ved bruk av noen sti – overhodet, ved bruk av noen religion, eller en sekt. Sannhet, som er grenseløs, betingelsesløs, utilnærmelig av enhver sti, kan ikke organiseres; organisasjoner skal heller ikke bli dannet for å lede eller tvinge mennesker langs en bestemt bane.

Det er veldig lett for hvilken som helst religion å spille på vår usikkerhet for å forsikre oss om at alt er vel, at alt kommer til å bli tatt hånd om – vi legger opp til det selv. Det er vår egen usikkerhet som har tillatt religion å blomstre, og har latt så mange frihetsberøvende tankesystemer å blomstre opp gjennom historien.

Ideologier som splitter menneskeheten, slik som religioner, må bli reflektert over med tanke på verdier, mål og sosial relevans. Forhåpentligvis kommer religionene til å miste sin basis i overtro, og vil i fremtiden bevege seg i retningen mot filosofiens område.

Religionenes evne til trøst innebærer ikke at den er sann. Man kan også finne trøst i å oppdage en ny måte å betrakte situasjonen på. En filosof har påpekt at det ikke er noe spesielt ved dødsøyeblikket til et gammelt menneske. Barnet som man engang var, døde for mange år siden, ikke fordi det sluttet å leve, men fordi det vokste opp. Fra denne synsvinkelen er ikke øyeblikket der man utånder noe annerledes enn de langsomme dødene man opplever gjennom livet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere