Myter om fett

Foto: Crestock (Crestock)

Er kaldpresset olje bedre enn varmpresset olje?

01.09.10 19:14

(SIDE2): Ernæringsfysiolog Kari Bugge i Grete Roede AS, seksjonsleder Carina Alm i Nasjonalforeningen for folkehelsen og ernæringsfysiolog i Mills, Marte G. Byfuglien har samarbeidet om å avkrefte ti myter om fett.

Det er nemlig ikke så lett å være forbruker når det kommer til hva som egentlig er sunt av fett, mener de tre.

Her er deres liste over hvilken vranglære du kan glemme.

1. Naturlig fett er sunnere enn bearbeidet fett
Riktig: Det er fettkvaliteten som avgjør sunnheten.

2. Umettet fett er mindre fetende enn mettet fett
Riktig: Alt fett inneholder like mange kalorier.

Men det umettede fettet er sunnere fett som kroppen kan gjøre seg nytte av.

3. Margarin er den største kilden til transfett
Riktig: Margarin inneholder ikke transfett. På 90-tallet ble transfett fjernet fra margarin.

- Transfett ses nå veldig sjelden i norske produsenters varer, mener ernæringsfysiolog Marte g. Byfuglien. Man bør allikevel se opp for transfett i kjeks som er importert fra utlandet, legger hun til. Transfett går gjennom en herdingsprosess for å gjøre det hardt. I denne prosessen blir det umettede fettet mettet. Hvis det står delvis herdet på innholdsfortegnelsen på et produkt så betyr det at dette produktet inneholder transfett. Står det herdet fett inneholder ikke produktet transfett forklarer ernæringsfysiologen.

4. Mettet fett er nå friskmeldt
Riktig: Mettet fett øker kolesterolet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Helle Nilsen

LES OGSÅ: Er matolje sunt?

5. Steking på høy temperatur gir transfett
Det dannes ikke transfett ved steking på høy temperatur.

- Det anbefales allikevel å steke maten på middels temperatur over lengre tid, sier ernæringsfysiolog Kari Bugge. Dette fordi det kan oppstå kreftfremkallende stoffer i maten dersom maten blir svidd eller stekt på for høy temperatur.

6. Kaldpresset olje er bedre enn varmpresset olje
Riktig: Kaldpresset olje til kald mat og varmpresset olje til varm mat.

- Varmpresset olje har vært gjennom en prosess som gjør at oljen tåler høy temperatur. Steker du med feil olje kan det oppstå stekemutagener som i store mengder kan være kreftfremkallende, sier ernæringsfysiolog Marte G. Byfuglien. Selv om du bruker riktig olje til stekingen kan det allikevel være vanskelig å ikke få oljen for varm.

- Steker du i margarin eller flytende margarin er det lett å se når den er varm ved at den gule margarinen blir brun, sier ernæringsfysiolog Kari Bugge.

- Aller best er det å lage mat i ovn over lengre tid enn å brune mat på kort tid i pannen, sier Byfuglien.

7. Kokosfett er sunt
Kokosfett inneholder mye mettet fett og har en kolesteroløkende effekt.

- Det sies av dem som fremmer helsekost at både en og to spiseskjeer skal spises daglig. dette fettet er mettet og anbefales ikke, mener Carina Alm i Nasjonalforeningen for folkehelsen

8. Slanking med fett og lavkarbodiett er mest effektivt
Riktig: Det er energiunderskuddet som gir vekttap.

- Det er godt dokumentert at det er energiunderskudd som har noe å si, og ikke hva du spiser, mener Kari Bugge.

9. Margarin er usunt fordi det inneholder plantefett
Riktig: Det er forholdet mellom mettet og umettet fett i margarinen som avgjør sunnheten.

Det er riktig at plantefett er mettet og at vi er nødt til å ha dette i margarinen, men det er sammensetningen som er viktig og margarin inneholder mye umettet fett som er gunstig, forklarer Byfuglien.

10. Fett metter bedre enn proteiner og karbohydrater
Riktig: Protein gir den beste mettheten med tanke på energimengde.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag