Oslo (ANB): Is, snø og underkjølt regn har skapt svært glatte veier rundt i landet de siste ukene, og Viking, Falck og de andre bilbergningsfirmaene har jobbet for fullt med å hjelpe uheldige bilister.

Men mange kan takke seg selv for at det går galt. Noen avpasser ikke farten etter forholdene, mens andre er altfor dårlig skodd på vinterføret. Det siste bekrefter også en fersk undersøkelse gjort av NAF.

Faktisk har 9,8 prosent av de spurte kjørt på sommerdekk under vinterlige forhold, 13,3 av mennene og 5,8 prosent av kvinnene.

- Det er bedre at bilen ikke starter enn at man kjører på dårlige dekk, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er dobbelt så mange bilister på landsbygda som synder med dette sammenlignet med de som bor i byene.

- Livsfarlig
Enda mer deprimerende er den omvendte problemstillingen - kjører du noen gang med vinterdekk på sommeren?

Her svarer 16 prosent ja - 18,7 prosent av mennene og 12,8 prosent av kvinnene.

- Piggfrie vinterdekk er livsfarlig på våt asfalt og i varmt vær. Tester vi har gjennomført viser at bremselengden flerdobles med piggfrie vinterdekk på slikt føre, sier Engebretsen.

Heller ikke kunnskapen om minimum mønsterdybde på dekk er veldig god hos bilistene. 40 prosent av kvinnene svarte feil, mens 12 prosent av mennene som ikke visste hva minstekravet er.

- Dette overrasker. Ved de to årlige hjulskiftene er både vi og andre ute i pressen og informerer om mønsterdybde, sier Engebretsen.

Vet ikke
- Sjåførene skal etter loven sjekke at bilen er skodd etter føreforholdene, og det er en del av pensum når du tar førerkort, legger han til.

For øvrig er minimums mønsterdybde på sommerdekk 1,6 mm. og 3 mm. på vinterdekk.

Det mest utrolige i undersøkelsen gjort av Infact er at 3,4 prosent svarer at de faktisk ikke vet hvilke type dekk som er på bilen.

- Gode dekk er avgjørende for trafikksikkerheten. Riktige dekk er rett og slett en billig livsforsikring, slår Engebretsen fast. (ANB)