*Nettavisen* Nyheter.

Nå gjeninnføres miljøfartsgrensen i Oslo

LAVERE FART: Miljøfartsgrensen kommer tilbake igjen etter å ha vært borte noen uker på flere av hovedveiene i Oslo. Foto: (Nettavisen)

Setter ned fartsgrensene igjen på flere av hovedveiene på grunn av høye nivåer av svevestøv.

01.03.19 09:33

De siste årene har fartsgrensene blitt satt ned i Oslo, som et av flere tiltak for å få ned utslippene langs de mest trafikkerte hovedveiene.

Miljøfartsgrensen ble på nytt innført 1. november i fjor, men ble midlertidig avviklet fra 28. januar på grunn av lavere nivåer av svevestøv.

Men nå gjeninnføres miljøfartsgrensene igjen fra mandag 4. mars.

- Det har vært høyere forurensningsnivåer for svevestøv (PM 10) den siste uken, og vi kan forvente høye nivåer i perioden som kommer. Derfor velger vi nå å gjeninnføre miljøfartsgrensa i Oslo, sier overingeniør Henrik N. Mikkelsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Miljøfartsgrensen vil vare frem til vårrengjøringen er gjennomført eller til måledata viser at det åpenbart ikke lengre er behov.

- Nå er veibanen i ferd med å tørke opp og det er forventet en god del snø- og issmelting i tiden fremover. Dette fører til frigjøring av veistøv på sidearealene, og dermed dårligere luftkvalitet, sier Mikkelsen.

- Flere må overholde farten

Vegvesenet skriver at de ønsker å få flere til å overholde miljøfartsgrensen ved å innføre tiltaket når det er mest nødvendig.

Det er Statens vegvesen som vurderer behov for, og varighet på miljøfartsgrensen i Oslo. Fra og med mandag 4. mars innføres miljøfartsgrense på følgende strekninger:

  • Rv 4 Sinsen-Grorud.
  • Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen.
  • E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06:00-22:00).
  • Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner.

Fartsgrensen på disse strekningene justeres da til 60 km/t.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.