RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå har Hurtigruten satt verdensrekord


REKORD: 3000 ganger til sammen har MS Lofoten passert Polarsirkelen.
REKORD: 3000 ganger til sammen har MS Lofoten passert Polarsirkelen. (Wikimedia Commons)
Sist oppdatert:
Har seilt tilsvarende nesten ti ganger tur retur månen.

MS Lofoten er det minste skipet til Hurtigruten, men blir av mange ansett som selve juvelen i flåten, skriver Nordlys.

Skipet, som ble døpt og sjøsatt 7. september 1963, har nå satt en bemerkelsesverdig verdensrekord.

Klokken 14.59 sist lørdag hadde MS Lofoten passert nemlig 300.000 timer til sjøs.

I godt hold

- Etter det vi klarer å finne ut har MS Lofoten nå det skipet som kan vise til en hovedmotor med så mange gangtimer, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten.

Skipets motor har nemlig åpenbart fått godt vedlikehold de siste snart 52 årene, og har aldri blitt skiftet ut.

- Det er ingen tvil om at man har tatt godt vare på maskinen og det er vi veldig fornøyd med. Og de som har peiling om bord på skipet sier at maskinen er i god stand og kan gå enda lengre, sier Lillebo.

Tur retur månen

Omregnet i mer lettfattelige termer har altså motoren til MS Lofoten gått i 34,2 år. Det er 4 millioner nautiske mål eller 7,4 millioner kilometer.

Avstanden tilsvarer at MS Lofoten har seilt 185 ganger rundt ekvator, eller reist 9,6 ganger tur retur månen.

- Skipet har krysset polarsirkelen på vei nordover 1500 ganger, og 1500 ganger til på vei sørover. Jeg tviler på at det er noen andre fartøyer som kan skryte av det samme, sier Lillebo.

Fakta: Motoren til MS Lofoten

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Motoren er en syvsylindret Burmeister & Wain, bygget på lisens ved Akers Mekaniske Verksted i 1963.
  • Dette er en krysshodemotor med typebetegnelse B&W DM 742 VT2BF-90.* Motoren er totalt 6,3 meter høy og veier 115 tonn.
  • Sylindervolumet er på 872 liter. Normal omdreiningstakt er 200 per minutt.
  • Dette gjør at MS Lofoten kan gå med en toppfart på 15 knop.


Skipet befinner seg nå utenfor kysten av Nord-Trønderlag på vei sørover etter atter en krysning av Polarsirkelen.

- Det er i utgangspunktet en meget solid bygget motor, men så er det også et fantastisk vedlikehold som er utført over 51 år, sier Lande til Maritime.no, som omtalte rekorden tidligere tirsdag.

Fullbooket i lang tid

MS Lofoten ble nylig restaurert, og konseptet om bord har siden blitt oppdatert.

Det har gjort den gamle sjøfareren ekstremt populært blant både hurtigeruteentusiaster og turister.

- Skipet er fullbooket i år og langt på vei til neste år også. MS Lofoten har fått en renessanse, og det er vi veldig glade for. Hun er et flott skip, selve perlen i flåten, skryter Stein Lillebo.

I motsetning til de nyere hurtigruteskipene mangler den gamle traveren mange av bekvemmelighetene som i dag blir ansatt som selvsagt.

- Mange liker at det gjøres på den gamle måten. Motoren skal høres, det skal seiles uten stabilisatorer og rulle litt gjennom Vestfjorden, sier Lillebo.

Les flere saker fra Nordlys!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere