*Nettavisen* Nyheter.

Nå har Hurtigruten satt verdensrekord

REKORD: 3000 ganger til sammen har MS Lofoten passert Polarsirkelen. Foto: (Wikimedia Commons)

Har seilt tilsvarende nesten ti ganger tur retur månen.

21.07.15 23:20

MS Lofoten er det minste skipet til Hurtigruten, men blir av mange ansett som selve juvelen i flåten, skriver Nordlys.

Skipet, som ble døpt og sjøsatt 7. september 1963, har nå satt en bemerkelsesverdig verdensrekord.

Klokken 14.59 sist lørdag hadde MS Lofoten passert nemlig 300.000 timer til sjøs.

I godt hold

- Etter det vi klarer å finne ut har MS Lofoten nå det skipet som kan vise til en hovedmotor med så mange gangtimer, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten.

Skipets motor har nemlig åpenbart fått godt vedlikehold de siste snart 52 årene, og har aldri blitt skiftet ut.

- Det er ingen tvil om at man har tatt godt vare på maskinen og det er vi veldig fornøyd med. Og de som har peiling om bord på skipet sier at maskinen er i god stand og kan gå enda lengre, sier Lillebo.

Tur retur månen

Omregnet i mer lettfattelige termer har altså motoren til MS Lofoten gått i 34,2 år. Det er 4 millioner nautiske mål eller 7,4 millioner kilometer.

Avstanden tilsvarer at MS Lofoten har seilt 185 ganger rundt ekvator, eller reist 9,6 ganger tur retur månen.

- Skipet har krysset polarsirkelen på vei nordover 1500 ganger, og 1500 ganger til på vei sørover. Jeg tviler på at det er noen andre fartøyer som kan skryte av det samme, sier Lillebo.

Fakta

Motoren til MS Lofoten

Skipet befinner seg nå utenfor kysten av Nord-Trønderlag på vei sørover etter atter en krysning av Polarsirkelen.

- Det er i utgangspunktet en meget solid bygget motor, men så er det også et fantastisk vedlikehold som er utført over 51 år, sier Lande til Maritime.no, som omtalte rekorden tidligere tirsdag.

Fullbooket i lang tid

MS Lofoten ble nylig restaurert, og konseptet om bord har siden blitt oppdatert.

Det har gjort den gamle sjøfareren ekstremt populært blant både hurtigeruteentusiaster og turister.

- Skipet er fullbooket i år og langt på vei til neste år også. MS Lofoten har fått en renessanse, og det er vi veldig glade for. Hun er et flott skip, selve perlen i flåten, skryter Stein Lillebo.

I motsetning til de nyere hurtigruteskipene mangler den gamle traveren mange av bekvemmelighetene som i dag blir ansatt som selvsagt.

- Mange liker at det gjøres på den gamle måten. Motoren skal høres, det skal seiles uten stabilisatorer og rulle litt gjennom Vestfjorden, sier Lillebo.

Les flere saker fra Nordlys!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag