RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå kommer billig kopikaffe

Foto: Pressebilde (Nespresso)
Sist oppdatert:
Vil kapre Nespresso-kundene. Norske butikker svært interessert.

(SIDE2:) Kapselkaffe er blitt stadig mer populært.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Nestlé Nespresso SA opplevde en vekst på mer enn 22 prosent i 2009, og omsatte for over 15.2 milliarder, meldte selskapet rett før påske. I Norge doblet salget av kapselkaffemaskinene seg i 2009. Nespresso håper å utkonkurrere traktekaffen i Norge og Norden.

LES MER: Vil utkonkurrere filterkaffe

«Haken» ved Nespresso er at man må bestille kaffekapslene spesielt fra selskapet for at de skal passe i maskinene. En kopp kaffe koster dermed over tre kroner i gjennomsnitt.

Vil selge billigere
Men nå kommer kopikapslene som skal bli langt billigere i salg.

Ethical Coffee sender ut sine kopikapsler for salg allerede fra midten av mai. Casino Guichard-Perrachon, som driver den store varekjeden Monoprix og den billigere varianten Casino i Frankrike, står klare. Prisen blir opp mot 20 prosent billigere enn Nespressos kapsler.

Ifølge Ethical Coffee har de nå måtte stoppe å ta imot bestillinger fra kunder fordi de overgår langt det selskapet hadde forventet. Ifølge Ethical Coffees sjef Jean- Paul Gaillard har de fått bestilling på fire milliarder kapsler, to milliarder mer enn ventet, skriver Bloomberg.

Gaillard var for øvrig sjef for Nespresso fra 1988 til 1997.

Patent eller ikke?
Men de er ikke eneste selskap som ønsker å kaste seg på kapselkaffebølgen. Også det store amerikanske selskapet Sara Lee vil inn på markedet og skal selge sin L'Or Espresso via den store Carrefour-kjeden. Først og fremst i Frankrike der advokater allerede har sagt at kapslene ikke kan regnes som patent.

Markedsanalytikere sier at det lille selskapet Ethical Coffee ikke kan tilby samme variasjon i ulike kaffetyper. Nespresso selv sier at de har patent på sine maskiner og kaffekapslene som hører til. Firmaet akter ikke å gi fra seg suksessen uten kamp.

- Nespresso tilbyr en unik opplevelse til sine kunder som de ikke vil finne, eller se etter, i supermarkedhyllene, mener sjefen for franske Nespresso, Richard Girardot.

- Svært interessant
Norgesgruppen som bestyrer Meny, Kiwi, Ultra, Spar og Joker sier til Side2 at de følger nøye med.

- Dette er et produkt vi har etterlyst i lang tid og som vi ønsker å tilby våre kunder, sier informasjonssjef Kine Søyland til Side2. Søyland sier at siden produktet ikke er ute i franske supermarkeder ennå, vil det ta tid før det er tilgjengelig her.

- Men vi tror det er et marked for å selge dette i dagligvaren og vil følge dette enda tettere opp nå, sier hun.

Rimi-gruppen synes også at satsingen er spennende.

- Men vi er ikke kjent med at disse kommer til Norge på dette tidspunktet, sier pressekontakt Bjørnar Mickelson i ICA Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere