RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå kommer disse til Norge

Foto: Trond Berget (Syklistenes landsforbund)
Sist oppdatert:
Sykkelboksene skal gjøre det tryggere for syklistene å ferdes i trafikken.

I løpet av sommeren etableres egne sykkelbokser foran bilene i to lyskryss i Lillestrøm. Slippes syklene ut i krysset før bilene, skal dette gi en økt trygghetsfølelse blant syklistene. I Lillestrøm har i dag de på to hjul egne felt som gir dem en sikker plass i trafikken, skriver Romerikes Blad.

I kryssene Storgata – Parkalleen (ved Lillestrøm kirke) og Solheimsgata – Nittedalsgata, vil de også få plass fremst.

- Dette øker framkommeligheten og trafikksikkerheten, sier overingeniør Frode Hofset i Skedsmo kommune.

- Sykkel er framtida og politikerne er på vår side når det gjelder å øke sykkelandelen. Vi er vant til at det tenkes bilframkommelighet, i Lillestrøm tenker vi sykkelframkommelighet, legger Hofset til.

- Hvordan vil dette påvirke bilistene?

- Bilistene vil få et bedre inntrykk av hvor syklene er. Syklistene vil ikke lenger være i blindsona, men rett foran, forklarer Hofset.

- For farlig
I Nasjonal transportplan for 2010–2019 har regjeringen har satt seg som mål at dobbelt så mange mennesker som bor i byene i Norge, skal benytte seg av sykkelen som et framkomstmiddel.

Statsminister Jens Stoltenberg fortalte i dag til NTB, at det er både vanskelig og farlig å sykle i byene i Norge.

- Det er lagt for dårlig til rette for sykling i Norge. Det er fortsatt for vanskelig og farlig å sykle i byene, sier statsminister Jens Stoltenberg til NTB fra sykkelsetet.

Statsministeren liker å sykle og drar ofte på treningsturer i skogen med sykkelen.

I Sverige har man satset på sykkel og fått resultater. Rundt 12 prosent av all transport foregår på to hjul. I Norge er tallet fem prosent, skriver NTB.

Dobler sykkeltrafikken
I en rapport gjort av Transport Økonomisk Institutt (TØI) vises det til utenlandske studier og erfaringer. Her kommer det fram at sykkelbokser og oppmerking av sykkelfelt forbedrer forholdene for syklister.

Samtidig kan det ikke dokumenteres at sykkelboks gir verken flere eller færre sykkelulykker. Men:

«Sykkelboks ser derfor ikke ut til å medføre noen åpenbare trafikksikkerhetsproblemer. Hvis både bilister og syklister bruker sykkelboksen som tiltenkt, finner flere studier at sykkelboks sannsynligvis reduserer risikoen for sykkelulykker.» Står det i rapporten.

- Ulykkene i kryss i dag skjer når syklistene skal rett fram og bilene svinger til høyre. Med sykkelbokser blir syklistene mer synlige for bilistene, opplyser seniorrådgiver Trond Berget hos Syklistene Landsforening.

Kan syklistene komme først ut i krysset, vil de også kunne foreta en mindre venstresving.

Viktig med informasjon
I rapporten fra TØI kommer det fram at én studie finner at under en fjerdedel av syklistene bruker sykkelboksene som tiltenkt. Undersøkelsen viste også manglende respekt blant bilistene for sykkelboksen.

- Derfor er det viktig å få ut mest mulig informasjon til både syklister og bilister om hvordan boksene skal brukes, understreker Hofset i Skedsmo kommune.

Han kan love at syklistene skal få sine bokser i løpet av sommeren, og til en rimelig pris.

- Dette vil koste mindre enn 100.000 kroner, noe som er lite i veisammenheng. Statens vegvesen utfører jobben, opplyser Hofset.

I samme runde starter arbeidet med en sammenhengende sykkelsti fra Mosesvingen til lyskrysset i Parkalleen.

- Ikke oppmerksomme
Seniorrådgiver i Syklistenes landsforening, Trond Berget, mener at informasjonen om sykkeboksene er altfor dårlig.

- Vi har hatt noen få sykkebokser i Norge tidligere, men folk er ikke oppmerksomme på dem. De vet rett og slett ikke hva det er. Jeg er kritisk til at de som har etablert boksene ikke har gitt nødvendig informasjon om det, sier Berget til Nettavisen.

En godt bevart hemmelighet
Han forteller at det er flere år siden den første sykkelboksen kom til Oslo.

- Det er mange år siden dette først kom til Oslo, men så ble det fjernet av en eller annen grunn, så lenge det ikke kommer informasjon om nye tiltak, vet ikke folk hva det er. Det er rett og slett en godt bevart hemmelighet, sier han videre.

Denne saken er delvis hentet fra Romerikes Blad. Hele saken kan du lese her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere