*Nettavisen* Nyheter.

Nå skal de ansvarlige straffes

Foto: AUSTRALIAN MARITIME SAFETY AUTHORITY / HANDOUT (EPA)

Australske myndigheter sier de vil kreve maksimal straff etter oljesøl i verdensberømt korallrev.

11.04.10 20:25

4. april i år grunnstøtte det store kinesiske lasteskipet Shen Nang, som fraktet 65.000 tonn med kull, i «Great Barrier Reef» utenfor Australia. Det enorme korallrevet som står på verdensarvlisten til FN.

Skipet kjørte inn i et forbudt området, trolig i et forsøk på å ta en snarvei. Resultatet var at det gikk hull på skipet og olje begynte å lekke.

Les også: Grunnstøting truer korallrev

Nå sier australske myndigheter at de som er ansvarlige for skipets avvikende rute vil straffes så hardt det lar seg gjøre.

- Vi vil tiltalte de som er ansvarlige for alt vi kan [throwing the book at], sier Australias transportminister Anthony Albanese til BBC.

Ministeren mener det er helt klart at skipet fulgte en ulovlig rute, og myndighetene vil ha kompensasjon for oljesølet.

Skipet hadde 950 tonn olje om bord, og en ukjent andel av dette har lekket ut i sjøen. Siden ulykken skjedde har redningsmannskaper jobbet med å pumpe ut oljen fra skipet og hindre at oljesølet sprer seg. Det var en stund frykt for at skipet skulle brekke, men denne frykten skal nå ha lagt seg.

Australske myndigheter jobber for tiden med å stramme til sine maritime lover, etter at de til stadighet opplever at skip tar snarveier gjennom det fredede området i et forsøk på å spare tid, og dermed også penger.

En annen rettssak er på gang i landet, som viser hvor alvorlig myndighetene tar lovbrudd i dette området: To menn fra Vietnam og Sør-Korea er tiltalt for å ha kjørt et lasteskip med kull på en ulovlig rute gjennom korallrevet. Skipet skal ikke ha meldt sin ankomst til havnemyndigheter og besvarte ikke anrop når de ble tilkalt.

Mennene risikerer bøter på 200.000 australske dollar - drøyt 1,2 millioner norske kroner - selv om skipet aldri krasjet i noe.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.