RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nå teller de deg også

Sist oppdatert:
Dagbladet øker mest. Nesten. Sånn bortsett fra noen andre.

KOMMENTAR:
En vis mann sa en gang at man skal høre på selvskryt. Det er i hvert fall ærlig.

Dagbladet har en slik selvskrytende artikkel i dag. Dagbladet.no er nemlig den siden som øker mest. Altså hvis du teller sidevisninger. På forsiden. Fra uken før uken som var den forrige. Om vi skal tro Dagbladet, altså. Sannheten er nesten slik.

Siden som økte mest var egentlig NRK. Går man en uke tilbake var det TV 2 som økte mest (Dagbladet hadde da 9 prosents økning, vi 11 prosent). Det i unike brukere.

Ser man på topplisten (den totale trafikken) så var det i uken hvor Dagbladet økte mest, ifølge Dagbladet selv - E24.no som økte mest (hele 19 prosent i unike brukere). Eller, ser du langt nok nedover på topplisten så var det vel topp.no som økte mest med hele 41 prosent. (Du kan se topplisten her).

Men: Er dette egentlig Norges største nettsider?

Faktum er at det ikke finnes noen helt uavhenig liste som teller alt norsk besøk. Muligens det nærmeste man kan komme er Alexa, men etter all sannsynlighet er den ikke helt representativ. Det den kan fortelle ligner i hvert fall på hva undertegnende tror er en sannhet:

1. Google.no
2. Facebook
3. Youtube

Som de tre øverste.

Hva så med bloggerne?
Nettavisen lanserte tidligere i år blogglisten.no - en uavhengig og gratis liste for blogger. Her er faktisk Dagbladets spillblogg nummer to når dette skrives. Øverst på listen troner en 13-åring som leses av nærmere 80 000 daglig. Skulle hun vært på topplisten så ville hun komme inn rett bak DN.no og rett foran Hegnar Online. Godt over sider som VG Dine penger, Drammens Tidene, 180.no, Skatteetaten, P4.no og Storenorskeleksikon.no.

Samtidig - når nettsidene teller sin trafikk er det ofte også både hummer og kanari. Gjerne med litt kanel på toppen. VG har sin nettby, MSN er Hotmail, Dagbladet er både 123spill.no, blogger og opprop.no. Vi er både Nettavisen og Side2.

Derfor har Dagbladet litt rett når de peker på forsidelisten som en god liste å forholde seg til. Den viser nemlig hvor mange personer som oppsøker et nettsted. Alle norske nettsteder får nemlig mye trafikk fra søkemotorer, sider som sol.no og annen lenking. Når forsiden besøkes vet man at de besøkende har gjort et mer eller mindre bevisst valg. Derfor er den siden svært relevant, for de som er med der.

Her kan du se at VG har rundt 875 000 lesere av sin forside. Dagbladet har litt over 500 000. Det vil si at rundt 300 00 hos VG ikke er innom deres forside, mens tallet for Dagbladet er rundt 130 000.

NRK på sin side har 85 000 og TV 2 43 000. Hos NRK er altså 450 000 ikke innom deres forside. TV 2 har, som oss (Nettavisen, Na24 og Side2), flere forsider (tv2underholdning.no, tv2sporten.no, tv2nyhetene.no) slik at tallet der ikke helt kan leses rett ut fra statistikken. Det tallet sier noe er hvor mange som oppsøker tv2.no.

Forvirret? Det kommer mer.
Hvis ikke det var nok har Gallup, som står bak den offisielle topplisten og en undersøkelse som heter Forbruker & Media. Der topplisten og forsidelisten over telles teknisk (man måler faktisk besøkene en for en) så er Forbruker & Media en noe mer tradisjonell måte å undersøke på.

Denne viser at VG har 1,5 millioner nettlesere hver dag og at Dagbladet har litt over millionen. Aftenposten på sin side har 500 000 og Nettavisen 420 000. Det vil si at omtrent 400 000 mer enn det som faktisk besøker VG hver dag sier de besøker siden. Omtrent det samme som Dagbladet, rundt 200 000 er tallet for aftenposten og 140 000 for oss.

Disse tallene ligger så som grunnlag for mange avgjørelser fra mediebyråer siden man bruker dette som sammenligningsgrunnlag mot andre medier (slik som gårsdagens nyheter på papir, radio og tv). Da med overstående enorme feilmarginer...

OK. Er det rart at annonsørene er litt forvirret?
Absolutt ikke. For problemet er ikke at nettet ikke måles, eller har gode måleverktøy. Problemet er at det snakkes med en milliard tunger samtidig. Når det er sagt: Ikke en kjøper av annonser i Norge fra store medier blir lurt eller forledet til å tro at et nettsted har mer trafikk enn det faktisk har. Det måles hver visning, hvert klikk, hver unik bruker - og rapporteres slavisk til annonsøren om hva man har fått. Man kjøper aldri et helt nettsted, men segmenterte kampanjer mot utvalgte målgrupper.

Vil du treffe unge kvinner kan du kjøpe Side2.no, vil du treffe over gjennomsnittlig høyt utdannede menn med god inntekt kan du velge Nettavisen (eller hvis du er mest interessert i østlandsområdet: Aftenposten). Er du ute etter det brede lag i folket er sikkert VG best, eller hvis du vil ha spillinteresserte lesere kan du velge Dagbladets spillsider.

Nettavisen bruker flere målemetoder, både med såkalt pretesting og etterpåtesting ved RAM-panel, og rapporter sendes over, tolkes i samarbeid med kunder og man vurderer kontinuerlig i en dialog. Slik har det vært. Slik vil det fortsette å være.

Mediebyråene har et vell av informasjon som må tolkes, legges i system og analyseres. Nettopp den jobben vi har mediebyråer til. Slik nettet utvikler seg nå, med stadig flere segmenterte publikasjoner så kan man ikke lenger bare kjøpe etter størrelse. Hva er vel vitsen med å treffe hele befolkningen hvis du vet at målgruppen din er kvinner i alderen 30 til 40 år? Tallene er der, og analysen kan gjøres.

Samtidig kan man skjønne at det kan være forvirrende noen ganger. Jo mer informasjon man har, jo mer skal analyseres. Spesielt når man snakker om mange systemer (For de med kjennskap til systemer: Jeg har ikke engang nevnt Ident, Google Analytics eller Webtrends...).

(Hvorfor bare annonsører og trafikk? Helt ærlig er det vel neppe interessant for en som leser en nettavis om man leser den 3.største eller den 5.største? Eller?)

Det kommer et lys i tunnellen
.. og det er ikke et tog. En ny målemetode kommer, som blander tradisjonelle målemetoder (panel) med såkalte nettlesermåling (slik man gjør i dag på forsidelister m.v.). Inntil da får man stole på de mange tallene som finnes, og høre på selvskryt. Det er i hvert fall ærlig.

Hvis du vil ha enda ett forvirrende element så foreslår jeg at du kan lese Helge Birkelunds blogg her. At debatten ikke er ny kan man forsåvidt lese ut fra denne artikkelen hos digi.no fra 1998. Nettavisen er forøvrig en av få aviser som viser hvilke saker som er mest lest (på forsiden og alle undersider). Vi tror, med hånden på hjertet, at ærlighet varer lengst. Ærlighet, og selvskryt. Muligens to sider av samme sak.

Når alt det er sagt - hvis du lurer på noe om tall, vil ta en debatt eller bare ytre en mening: paal.nisja@nettavisen.no eller @paalnisja.

PS! Hvis du lurer på hvorfor NRK har så stort sprik i tallene fra forsiden og totalen så er svaret på to bokstaver. R og Y. Bare i en annen rekkefølge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere