*Nettavisen* Nyheter.

Næring til spillegalskapen

Spenningen var til å ta og føle på under premieren på TV 2s nye underholdningssatsning.

01.10.06 10:39

Klikk på bildet for å forstørre.

(SIDE2):

Lørdag kveld var det sesongpremiere på TV 2s underholdningsprogram «Deal or No Deal».

Det var en virkelig fornøyelig opplevelse, selv om jeg ble nødt til å se det hjemmefra. Sturla Berg Johansen regelrett glitret på skjermen, og det var tydelig at han stortrivdes med sin nye jobb.

LES INTERVJU:- Mennesker er grådige!

Konseptet er såre enkelt, og det er også kanskje grunnen til at det har vært en såpass stor suksess verden over. Som mange andre suksessfulle TV-konsepter så kommer selve konseptet fra Nederland og sendes nå i 32 forskjellige land. Bak konseptet ligger selskapet Endemol, skaperne bak blant annet BigBrother og Fear Factor.

Magefølelsen bestemmer
I Deal or No deal gjelder det virkelig å ha is i magen, ha et gambler-instinkt og ha barneskole-matematikk friskt i minne.

Deltakeren velger én koffert som deltakeren kan velge å beholde, eller bytte inn mot et bud som banken gir. Budet som banken gir avhenger av hvilke andre av de totalt 26 andre koffertene som har blitt valgt bort.

Pengebeløpene i koffertene varierer mellom 50 øre og 3 millioner. Det deltakeren må gamble på er om bankens bud er høyere eller lavere enn innholdet i kofferten som allerede er i besittelse.

Det vil si at dersom deltakeren har litt for mye gambler-instinkt så kan man ende opp med 50 øre, dersom et bud ikke aksepteres på ett eller annet nivå. Velges feil koffert, så vil det garantert ende i en del søvnløse netter, men er deltakeren heldig og har en magefølelse som føles som fløyel, så er det mulig å vandre derfra som millionær.

Et endeløst adrenalinsrush
Dette er altså et program som styres av magefølelsen alene, uten noe som helst krav til kunnskapsnivå.

Å beskrive spenningen er nærmest umulig. Dette er et type program man er nødt til å se for å ordentlig forstå hvorfor det engasjerer. Timing, koreografi og programlederens egenskaper er alfa og omega for at det blir full pott. Sesongpremieren gikk strålende for seg, og vi fikk se programmets natur i full blomst.

Denne gangen var det kvinnelige programverter, og de gjorde alle en strålende innsats. Neste lørdag er det guttas tur, og vi får håpe at de gjør en like god jobb.

Underholdningsverdien i Deal or No Deal er særdeles høy, og jeg velger å slå på stortromma og gir programmet toppkarrakter. Dette er ulikt noe annet jeg har sett på TV-skjermen, og det er gjennomført til minste detalj.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag